Снимка: БГНЕС

Илон Мъск, който очевидно се наслаждава на способността си да побърква финансовите пазари, наскоро обяви, че автомобилите на Tesla ще могат да се купуват и с биткойни. Това може да е просто поредният му опит да погъделичка инвеститорите, или пък добре преценен стратегически ход с оглед на факта, че самата компания вложи доста в криптовалути. Но също така, както отбелязва Bloomberg, е и най-големият гаф на водещия производител на електромобили до момента.

Обяснението е просто: Tesla създаде репутацията си като зелена, екологична компания, бореща се за по-висока енергийна ефективност и по-малко вредни емисии. Bitcoin е тъкмо обратното на това: енергията, необходима за "добива" на биткойни и за подсигуряване на блокчейн технологията, расте от година на година и в момента надминава цялото годишно потребление на електричество във Финландия - 84 тераватчаса (и е почти три пъти над потреблението на България, 33.13 тераватчаса).

Има и друг проблем: "копаенето" на биткойни не става в страни като Финландия или Норвегия, където енергията е чиста, но скъпа. То се случва на местата, където цената на тока е ниска - и най-вече в Китай, където все още електроенергията идва основно от въглища. Цената на тока за промишлени нужди в Китай е наполовина на тази в повечето европейски страни.

Според повечето проучвания, нетните емисии на един електромобил като Tesla са по-ниски с около 30-40% от тези на автомобил с двигател с вътрешно горене (за целия период на ползване и като се калкулират емисиите при производството, които са по-високи при електромобилите).

Ако обаче електромобилът е купен в биткойни, изведнъж бензиновият му конкурент се оказва доста по-чист, пишат от Automedia.

Проблемът е най-вече в постоянно растящата цена на биткойните, отбелязва в анализ Bank of America. Тази растяща цена привлича не само все повече желаещи да ги "добиват", но и множество хакери. А защитата от тях изисква нови и нови количества енергия. Заради този фактор изчислителната мощ в мрежата на Bitcoin се е увеличила с 60% само за последната една година.

Именно Tesla носи голяма част от вината за този ръст. Причината е, че предлагането на Bitcoin е ограничено и в сравнително малко ръце. Около 3% от сметките контролират цели 95% от съществуващите биткойни. Това значи, че относително малки инвестиции могат да тласкат цените драматично нагоре. По изчисления на Bank of America са достатъчни 93 милиона долара нови вложения, за да вдигнат цената на биткойн с 1%. За сравнение за повишаването на цената на златото с 1% са нужни над 2 милиарда долара.

Tesla през февруари обяви, че е вложила 1.5 милиарда долара в Bitcoin - което бе достатъчно да увеличи цената от около 40 000 долара до над 60 000. Според пресмятанията на Bank of America това е довело до 8.1 милиона тона нови парникови емисии.

Толкова се спестяват от замяната на 238 000 конвенционални автомобила с електрически в САЩ, и на цели 450 000 в Китай, където електроенергията е от по-мръсни източници.

От покупката на един автомобил на Tesla с биткойн се добавят директно 300 тона вредни емисии - или девет пъти повече от спестените емисии от въпросния електромобил за целия му жизнен цикъл.

Коментари Напиши коментар

41

Tseh

преди 3 седмици

Хахах, ако си мислите, че някоя от гигантските компании ѝ пука за природата сте в голяма заблуда. Отделно когато правите подобно сравнение, кажете колко ток отива за производството и поддръжката на сегашната монетарна система или и тя е зелена? Ама джъкфута ахх нюза да върви ....

40

Анонимен

преди 3 седмици

Битойна е спестовна книжка. Ако всеки влага, ще расте. Страшно става, ако големите решат да си осребрят битовете, като 5те фамилии през 1929г в щатите.

39

demolitor

преди 3 седмици

Тесла те точно толкова зелена, колкото Еди Мърфи е бял.