Снимка: Pixabay

Прието е да се счита, че автомобилните писти са мъжка територия, в която жените нямат място. Не бива да се забравя обаче, че именно моторните спортове са едно от местата, на което дамите могат да се съревновават наравно с мъжете. И ако са по-добре, съответно печелят.

В историята има някои жени, които правили именно - побеждавали са представителите на по-силния пол. И по случай днешния 8 март ще ви запознаем с тези дами, които са оставили сериозна следа след себе си на пистите, а също така и в рали-спортовете.

Джеси Комбс - световен рекордьор по скорост

Още от дете Джеси Комбс се увлича по автомобилите, като след завършване на гимназия тя започва работа в сервиз, където се занимава с направата на хот-род машини. Тя участва и в снимките на някои развлекателни предавани, посветени на автомобилите - като Overhaulin' и MythBusters.

Комбс е фен на високите скорост и често участва в състезания с машини, в чиято направа е участвала. Най-големият успех, който записва, е през август 2019 година. тогава тя постава рекорд за скорост в пустинята Алворд (щата Орегон), но това и струва живота.

При няколко преминавания по правата отсечка Джеси записва скорост от 841,338 км/ч с реактивен North American Eagle Supersonic и така подобрява рекорда на каскадьорката Кити О'Нийл от 1976 година - 825,11 км/ч.
По време на рекордния опит едно от предните колела на машината се чупи при скорост от 885 км/ч, което води до преобръщане. Комбс умира на място, но присъствалите на мястото експерти от Книгата на рекордите Гинес признават нейното постижение и така тя посмъртно е обявена за носител на рекорда за най-висока скорост сред жените с надземен транспорт.

Мишел Мутон - най-добрият рали-пилот сред жените

След завършване на гимназия французойката Мишел Мутон започва да уча право, но скоро след това зарязва университета и решава да стане рали-пилот. Тя има опит, тъй като още на 14 години кара колата на баща си - Citroen 2CV. Мишел дебютира в състезания в родината си през 70-те години с Renault 12 Gordini, което е с предно предаване, а по-късно минава и на по-сложна техника - Alpine A110, което е със задно предаване и задно разположение на мотора.

За Мутон всички са категорични, че е най-великият рали-пилот сред жените. Тази оценка и дава знаменитият Стърлинг Мос, докато друга легенда - Ники Лауда, я нарича "супержена". Французойката печели 4 старта от световния-рали шампионат зад волана на Audi Quattro.

В тези състезания тя побеждава някои от най-великите пилоти в историята - Ари Ватанен, Хенри Тойвонен, Хану Микола и Валтер Рьол. През 1982 година завършва на второ място в крайното класиране. А през 1985 година поставя рекорд при изкачването на Пайкс Пийк. Година по-късно печели рали "Германия" с Peugeot 205.

Сега Мутон е на 69 години, като ръководи комисията "Жените в автомобилните спортове" във FIA (световната автомобилна федерация). Мишел е включена в залата на славата на рали-спорта редом с Колин Макрей, Томи Макинен, Валтер Рьол, Жан Тод и други легенди.

Лела Ломбарди - най-успешната жена във Формула 1

Мария Грация "Лела" Ломбарди вече близо 50 години си остава единствената жена, която печели точки в състезание от Формула 1. Тя е родена през 1941 година и още от малка се увлича по спорта, като играе хандбал. Нейният баща е месар и тя често кара семейния фургон, за да доставя продукти за магазина. Един ден момичето решава да се пробва в картинга и така се увлича по моторните спортове, за за стигне до Формула 1 през 1974 година.

Италианката дебютира в Гран при на Великобритания, но не успява да премине квалификациите. Тя обаче привлича вниманието със стартовия си номер - 208, който получава заради спонсора си - радиостанция от Люксембург, излъчваща на тази честота.

На следващата година Лела записва пълен сезон във Формула 1 с отбора на March, като най-добрият си резултат постига в Гран при на Испания. Там тя завършва на шесто място, но самото състезание не се запомня с нейния успех, а с трагедията, която се разиграва на пистата.

В средата на надпреварата Ролф Щомелен с Hill-Ford излита в трибуните и убива петима зрители. Състезанието е прекратено, като се зачитат резултатите до момента. Лела се движи шеста, като получава 0,5 точки. Така тя е единствената жена, спечелила точки във Формула 1. Ломбарди се състезава до 1988 година в различни. През 1992 година умира от рак на 50-годишна възраст.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase