Снимка: Pixabay

Технологиите се развиват бурно, но едно от най-простите решения в автомобила, каквото е предпазният колан си остава основното средство за защита на хората в автомобила. Статистиката сочи, че 70% от спасените животи при катастрофи се дължи именно предпазния колан. Неговото използване намалява риска от гибел на шофьора при челен удар 2,3 пъти, при страничен - 1,8 пъти, а при преобръщане 5 пъти.

Само си представете, колко много хора дължат живота си именно на предпазния колан и на компанията, която първа го въвежда преди повече от 60 години - шведският автомобилен производител. Той обаче не е спасява човешкия живот във всяка ситуация на пътя. Има обаче хора, които пренебрегват предпазния колан, тъй като вярват в различни твърдения. Те са неверни, но се са превърнали в митове, които трябва да бъдат опровергани.

№1. Пречи на бързото измъкване на автомобила

В случай на катастрофа, при която имаме горящ или потъващ във вода автомобил, това донякъде е вярно, но подобни инциденти не се срещат толкова често. Факт е обаче, че при старата конструкция на предпазния колан той може да забави излизането от колата. При съвременните не е така, те се освобождават с едно натискане на закопчалката.

№2. При ниска скорост може да не се поставя

Да, при сблъсък с 30 км/ч няма да загинете, но ще получите сериозни травми, още повече, ако се ударите челно в друг автомобил, който се движи със същата скорост. При челен сблъсък с 50 км/ч теглото на човека се увеличава до 3 тона. Така че, ако той е без колан и си удари главата в челното стъкло в 9 от 10 случая ще загине.
Статистиката сочи, че 80% от всички катастрофи стават при скорост до 65 км/ч. Същият ефект се получава и ако човек скочи от шестия етаж - тялото му ще се удари в асфалта с 65 км/ч. Шансовете за оцеляване са около нулата. Скорост от 80 км/ч е равна на падане от 9-ия етаж, а 90 км/ч - от 12-ия. При удар със 110 км/ч все едно скачате от 17-и етаж.

№3. Пътник с колан може да държи дете на ръце

Дори при удар със скорост от 30 км/ч малко дете, което тежи около 7 кг., със сигурност ще излети от ръцете на възрастния, тъй като върху него въздейства сила от 135 кг. Удържането на подобно тегло е невъзможно.

№4. Колан може да не се слага на къси разстояния

Статистиката сочи, че 75% от катастрофите, завършили със смърт на водача, стават в радиус от 40 км от дома му. Дори пътуване до съседната улица крие рискове от пътно-транспортно произшествие. Понякога то се случва и само на 10 метра от мястото на потегляне на автомобила.

№5. Пътниците на задните седалки може да не слагат колани

Това е опасно не само за самият пътник на задната седалка, но и за човека пред него. Дори водачът да е с колан, той може да загине, ако при удар върху него връхлети дете, седящо на втория ред седалки. Така че коланът е задължителен за всеки в колата.

Още по темата четете на сайта на Automedia

 

Коментари Напиши коментар

5

Док

преди 1 година

Имам един челен удар с двойно по-тежко(бус) от моето МПС(баничарка). Въпреки, че скоростта не бе особено висока моят автомобил даде две дължини назад, както се движех с около 35-40км/ч. И въпреки, че баничарката бе тотал щета, при мен освен болка в ключицата, друго нямаше. Така, че слагайте си коланите, защото белята става бързо.

4

Бизнеспарко

преди 1 година

Задължително За всеки в колата. Приятели пукат гума на магистралата в лявата лента, следва завъртане и 10 пъти обръщане.. отпред с колани и НИЩО, отзад без и на мармалад-ребра, глави, абе пак малкия дявол де.. пазете се !

3

Карбон

преди 1 година

Коланът, наистина спасява живот, въздушните възглавници също на новите коли. Но все още има шофьори със номера TX, и CO , както и такива на охранителни фирми, които си мислят, че са с два живота и повече. При тях няма мигач, няма знаци, само едно ЕГО голо и глава за украса. Дори и да си с колан, един такъв ти трябва пред теб и почват проблемите. Има доста...инциденти с нови коли и шофьори без глави, с поставен колан. Зависи от скоростта, пътната обстановка, плюс 20% дупка/животно на пътя.