Снимка: БГНЕС

Почти всички страни в Европа вече насърчават активно електромобилите и делът им расте с рекордни темпове през 2020. Но трайна ли е тази тенденция? Могат ли електрическите коли да носят печалба на производителите си? Когато станат масови, ще представляват ли заплаха за енергийните системи? Или за екологията, с купчините стари батерии?

"Колела" и Automedia.bg зададоха всички тези въпроси на един от хората, от които всъщност зависят отговорите: Жил Норман, старши вицепрезидент на групата Renault, отговарящ за електромобилите и мобилните услуги. Ето какво ни каза той.

Могат ли производителите да печелят от електромобили?

Жил Норман: "Ясно е какво искаме да постигнем - електрическите автомобили да станат много доходен и основен бизнес за групата Renault. Доходен означава да постигнем с тях средната норма на печалба за групата. Основен означава да им се пада повече от двуцифрен дял от оборота ни.

За целта ние първо подобрихме много текущата генерация електромобили. При Zoe например увеличихме пробега с около 100 километра, което го направи по-смислено за масовия купувач..."

Започвате ли вече да реализирате икономии от мащаба?

Жил Норман: "Обемите се увеличават. До момента имаме 100 процента ръст спрямо миналата година. И най-после ни позволява икономии от мащаба. При 30 000 коли годишно такива ефекти няма. Но при 100 000 годишно вече се проявяват.

Междувременно понижихме чувствително себестойността на батериите.
Сега ни остава да направим още една решаваща стъпка, и ние вече я показахме през октомври: новата CMF електрическа платформа, която ни позволява да намалим себестойността с 30 процента. Разработихме и собствен електромотор, много по-мощен от досегашните, и с 20% по-евтин за производство.

Така че, за да отговоря кратко, ние вече сме на плюс от нашите електромобили, и ще подобрим това още повече с дебюта на новата ни гама през 2021 година".

Южна Америка, Африка и Русия едва ли скоро ще станат електрически. Ще ви трябват две успоредни гами - една за Европа и Китай, и една за останалия свят.

Жил Норман: "Имате право. Електромобилите ще се налагат с различна скорост в различните страни. Например в България, както знаете, делът на електрическите автомобили е едва около половин процент, когато на повечето места в Европа е 4.5 - 5-5 процента. Виждате, че има разлика не само между отделните региони в света, но дори и между страни от един и същи регион.

Важното за нас е да определим кои ще са основните електрически пазари. През тази година това ще е Европа, която изпреварва Китай. Тези два региона са главният ни фокус. Така че ни трябва добър баланс между електрифицираната ни гама, която е насочена най-вече към Европа, и по-традиционната гама с вътрешно горене, насочена към пазарите, които не са още готови за разцвет на електромобилите".

Създаването на две успоредни гами няма ли да намали доста печалбите?

Жил Норман: "Вярно е, че няма как да създаваме всички необходими технологии за всички отделни пазари. Нямаме толкова развоен капацитет, а и би се отразило зле на възвръщаемостта. Затова се налага да избираме. За Европа например в някакъв момент ще трябва да намалим, или даже да се откажем от дизеловата технология. За други региони няма да създаваме електрифицирани модели. Ще трябва да намалим броя на продуктите за всеки регион, и да предлагаме онези, които са най-подходящи за конкретния пазар".

Цялото интервю четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase