Снимка: Pixabay

Като всяка техника, и автомобилите се повреждат - и това не е краят на света, разбира се, защото могат да се поправят. Неприятно е обаче, когато повредите са съществени и засягат най-жизненоважните и скъпи компоненти - особено двигателя. А твърде често проблемите с мотора са резултат от привидно дребни, но вредни навици на шофьорите.

Потегляне без подгряване на мотора

Мнозина вярват, че да се остави двигателят да загрее преди потегляне е отживелица от ерата на москвичите и запорожците. Не е така. И в най-съвременните двигатели, с най-сложната управляваща електроника, пак е необходимо леко да се повиши температурата, преди да се подложат на натоварвания.

Изстиналото през нощта масло се е сгъстило и не смазва толкова ефективно. Дайте му шанс леко да се загрее, преди да подложите буталата и останалите движещи се части на по-сериозни натоварвания. Температурната амплитуда в буталата при студен старт и незабавна пълна газ е от порядъка на двеста градуса. Логично материалите не издържат.

Минута и половина - две работа на празен ход са напълно достатъчни, и след това десетина минути каране със спокойно темпо.

Впрочем в много страни със студени зими, каквато е и българската, масово се използват системи за външно подгряване на двигателя - като на снимката.

Отложени смени на маслото

Тези дни бяхме свидетели на разговор между горди собственици на Toyota от региона на Перник. "Моето масло е вече на 60 000 километра и няма проблеми", каза единият. "Аз не съм го сменял, откакто съм я взел", затапи го другият.

Някои стари атмосферни мотори на японците са наистина легендарно издръжливи - но това не значи, че не бива да им се сменя маслото. Или да се чака да светне индикаторът на таблото. Колкото и добре и от качествени сплави да са изработени компонентите, те не издържат на сухо триене.

Маслото с течение на времето се сгъстява и в него попадат всякакви отпадъци - нагар, микростружки и така нататък. А дори и колата да не се кара често, то взаимодейства с кислорода във въздуха и постепенно губи качествата си. Сменяйте го в указания от производителя интервал или дори по-често. Ако пробегът ви е малък, сменяйте го веднъж годишно.

На снимката можете да видите как изглежда масло, което "не съм го сменял, откакто съм я взел".

Непроверявано ниво на маслото

Дори и маслото да е сменяно редовно, е добре да се следи и нивото му. По-съвременните автомобили обиковено го правят електронно. Но е добре да не се разчита само на компютъра. В някои случаи лампата светва доста след като моторът е започнал да изпитва маслен глад. И щетите вече са нанесени. Поне от време на време поглеждайте какво показва и пръчката за нивото.

Пестене от консумативи

Изкушението да спестиш някой лев от поддръжката на колата е разбираемо - за кое по-напред? Ако единият антифриз в магазина струва наполовина на другия, решението е лесно. Но в съвременната епоха ниската цена винаги е за сметка на вложените материали и труд. Евтината охладителна течност кипва по-рано и води до системно прегряване на мотора. Да не говорим за хората, които предпочитат съвсем да спестят и през лятото наливат вода.

Още по темата четете на сайта на Automedia.
 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase