Снимка: БГНЕС

Стари, замърсяващи и опасни - колите втора употреба, изнасяни с милиони, са заплаха за развиващите се страни, защото липсват достатъчно норми за регулирането на тази търговия. Това се посочва в публикувания днес доклад на Програмата на ООН за околната среда, предаде АФП.

Европейските страни, които са над половината от световните износители (три милиона частни коли годишно между 2015 и 2018-а), изпращат старите си автомобили най-вече на изток, но и в Нигерия и Либия.

Япония ги пласира в Близкия изток и страните от южната част на Африка, а САЩ - в Мексико и ОАЕ.

Може би в богатите държави някои смятат, че е полезно да се осигурява втори живот на достъпна цена и възможност за транспорт в други страни. В страни като Кения и Нигерия повече от 90 процента от автомобилите, закупени днес, са втора употреба.

Но на практика, експертите на ООН установяват, че много от автомобилите, изнасяни в по-бедни страни страни, не отговарят дори на минималните стандарти за замърсяване на въздуха и често са опасни за шофиране. Наред с това в такива страни са твърде малко правилата за контрол на качеството на превозните средства.

В пристанището в Амстердам бе направена инспекция от нидерландските власти в края на 2019 година. Средната възраст на колите бе 18 години. От тях 93 на сто имаха норми Евро 3 и по-ниски. Част от колите не са били годни за употреба, а някои са били със свален катализатор.

Гледката не беше приятна, подчертава Роб де Йонг, който ръководи отдела Трайна мобилност към Програмата на ООН за околната среда. "Повечето от тези коли са много стари, замърсяващи, харчат прекалено много и са опасни", допълва експертът.

Днес в световен мащаб на път са около 1 милиард свтомобили. Очаква се този брой да се удвои до 2050 г., като голяма част от растежа идва от продажбите на употребявани автомобили в страни с по-ниски доходи, отбелязва Брад Плъмър в "Ню Йорк Таймс"  във връзка с предупреждението на ООН. Транспортът вече е виновен за една четвърт от емисиите въглероден диоксид, които бързо нагряват планетата. А в много африкански градове автомобилите и камионите са се превърнали в доминиращ източник на замърсяване на въздуха, което вече убива над 3 милиона души по света всяка година, отбелязва в статията си автора.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase