Всеки - или почти всеки - шофьор знае колко важна е редовната смяна на маслото в двигателя. Но далеч по-малко са онези, които се замислят за маслото в скоростната кутия. А много често то се нуждае повече от вниманието им.

Защо е необходимо да се обслужва трансмисията? Маслото в нея всъщност е подложено на повече тормоз. Маслото в двигателя по-често работи при оптималните температури, за които е създадено - просто защото двигателят се загрява от вътрешното горене, и има по-ефективно охлаждане. В скоростната кутия нагряването идва само от силите на триене, и тя доста по-често прегрява. При топло време и натоварен режим на работа температурата в трансмисията може да надвиши тази на двигателя с 15-20 градуса по Целзий. А прегряването ускорява деградацията на маслото.

Отделните компоненти в скоростната кутия се износват от триенето един в друг. Стружките попадат в маслото и единственият начин да се отстранят, преди да са започнали да запушват тънките канали, е именно подмяна на маслото. В редукторните кутии тези стружки са основно стоманени. В механичните скоростни кутии към това се добавят частици от износените синхронизатори - месингови, бронзови и от различни композити. При автоматиците и вариаторните кутии има и отпадъци от фрикционните дискове. Да не забравяме също и за праха, който прониква през клапаните при цикъла прегряване/охлаждане. При газене в дълбоки локви вътре може да попадне и вода.

Съвременните "даунсайзнати" двигатели с турбокомпресори влошават положението, защото създават по-висок въртящ момент и товарят повече трансмисията. Изглежда очевидно, че тя се нуждае от известно внимание, за да се справи. Но колко внимание? Тук производителите не са в състояние да дадат еднозначни отговори. Руското списание "За Рульом" наскоро се обърна за препоръки към няколко основни производители и получи отговори, които се разминаваха дори за марки от един и същи концерн (и с едни и същи агрегати в тях). Причините вероятно са много, и сред тях е фактът, че всяка марка си има своя политика за следпродажбено обслужване.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Коментари Напиши коментар

12

Pen

преди 1 месец

"даунсайзнати" двигатели? Баси простите журналисти/преписвачи........

11

Копитото

преди 1 месец

Един съвет ако маслото не е сменяно редовно и навреме по-добре никога не го сменяй. Ако подминеш времето за смяна и то с доста със смяната на маслото очаквай да си смениш и скоростната кутия. Случаите са безброй. Но определено смяната редовно и навреме е доста по-полезна. На дядо ми колата автоматик lexus някъде към 280000 километра и никога не е сменяно масло на трансмисия. Когато имаме от около 14 години...

10

Анонимен

преди 1 месец

ако карате класически автоматик с хидротрансформатор сменяйте на 60 000 и няма да съжалявате,много по-евтино е да сменяш маслото отколкото да я ремонтираш