Снимка: Flickr

Покупката на употребяван автомобил си има и плюсове, и минуси. Плюсовете са ясни: спестявате пари, и то все повече, защото цените на новите автомобили растат с доста по-бързо темпо от инфлацията напоследък. Минусите се изразяват най-вече в неизвестностите около техническото състояние на машината. Продавачът, разбира се, е последният човек, който да ви помогне да намалите тези неизвестности. Неговата цел е да продаде автомобила на максимално висока цена - което в повечето случаи е в противоречие с вашата цел, която е да научите максимално много за колата, преди да я купите. Затова трябва да разчитате най-вече на собствените си очи и мозък. Ето някои сигурни признаци, че нещата не са толкова добре, колкото продавачът ги представя.

Не ви дават да запишете VIN номера

Това е първият тест за продавача - ако по някаква причина той отказва да ви предостави VIN номера на колата за проверка, направо сложете точка на преговорите.
Можете да направите тази проверка при всеки официален представител на марката - някои ще го направят безплатно, някои може и да ви поискат някакво символично заплащане. Има и онлайн платформи за проверка, но те като цяло са по-скъпи.

Проверката по VIN не е вълшебно средство, за жалост. Тя дава история само за времето, в което автомобилът е поддържан гаранционно и в официални сервизи - а повечето коли, внасяни в България, обикновено са надживели отдавна този период. Много от тях са обявени от застрахователи за тотал щети и съответно фаталният удар не е отразен в сервизната история.

Впрочем самият факт, че автомобилът е претърпял удар, не е непременно причина да се откажете от покупката. Въпросът е дали е възстановен професионално след това, или е слепен набързо в селски гараж в България, за да "има търговски вид".

Твърде оптимистичен километраж

Проверката по VIN обаче е безценна за друго - да ви подскаже дали километражът е реален. Преди време проверихме така един привидно много привлекателен Nissan Qasqhai, на едва 106 000 км пробег. Оказа се, че при последното си официално сервизно обслужване през 2013 е бил на... 192 700 км. Оттогава явно е вървял назад.

Въпреки предприетите уж мерки превъртането на километражите си остава масово явление на българския пазар на "нов внос".

Равномерна ли е боята?

Противно на убеждението на много хора, тъкмо каросерията е най-скъпата част от автомобила.

Много специалисти съветват да се снабдите с дебеломер преди огледа, за да проверите равномерен ли е слоят боя и дали върху някои елементи тя не е по-дебела - сигурен знак за допълнително боядисване и съответно - за претърпян удар. В това има логика. Случва се обаче ударен автомобил да се поправи, като просто се подменят панели с такива от автоморгата - при тях боята също е фабрична, в същия цвят и със същата дебелина.

Още по темата четете на сайта на Automedia.bg
 

Коментари Напиши коментар

101

ЕКСПЕРТ

преди 1 месец

Карам RR на 76 години . Нема грижа по него. Върви като змей. Много поздрави от Коста Рика

100

Хенри Форд

преди 1 месец

Купуваш си чисто нова кола, след 250 000 километра я шиткаш на баламите да се ядосват. И си вземаш нова.

99

Чича Ви Митко

преди 1 месец

Ей тука само от корифей нагоре. Едно е безспорно - нямате равни в разтягане на лакърдии. А де да можехте и да разбирате от коли ......