Възрастта не казва много за чувството за отговорност или физическата годност, които са необходими, за да можеш да управляваш безопасно превозно средство. Следователно не е необичайно 80-годишният шофьор да е годен и жизнен, както психически, така и физически, а някои младежи на 30 вече да не са.

Правото на мобилност не трябва да бъде ограничавано за възрастните хора. По-специално в селските райони, автомобилът често е единственото средство за транспорт за покриване на по-дълги разстояния - и следователно и за ежедневни неща като пазаруване или поддържане на социални контакти.

Във всеки случай в някои държави вече съществува правният принцип, че можете да управлявате превозно средство, само ако контролирате сетивата и тялото си. Това означава, че ситуацията е ясно регулирана от закона и не изисква допълнително затягане.

Опитът играе важна роля в движението по пътищата за безопасното преминаване от А до Б. И този опит обикновено е просто по-висок за по-възрастните участници в движението, отколкото за начинаещите или по-младите шофьори.

Сред аргументите за въвеждане на възрастова граница за шофиране е фактът, че способността за шофиране (особено по отношение на възрастта) почти не се контролира. Отнемане на шофьорската книжка или проверка на годността за шофиране, ако произшествието се случило, е твърде късна мярка.

Има определени признаци на стареене при хората, които често не могат да бъдат повлияни и не трябва да бъдат игнорирани. Такъв например е фактът, че бързината на реакциите намалява с възрастта.

Друг аргумент за въвеждане на възрастови ограничения е че „правото на мобилност“ може да се упражнява и с обществения транспорт. Особено когато вече не сте заети в по-стара възраст, може да се очаква да вършите необходимите неща според разписанието за градския транспорт.

Но кой причинява повече злополуки – новаците или по-възрастните участници в движението? Данните от „Статистика Австрия“ показват по-добри резултати по отношение на честотата на злополуките и смъртните случаи при хора над 70 години, отколкото при водачи между 20 и 29 години.

Още по-темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase