Снимка: Reuters

Електромобилите продължават борбата за нови клиенти, като това се дължи и на натиска за намаляване на вредните емисии, който оказват властите и еколозите върху производителите. Този процес обаче не се развива с такива темпове, с каквито мнозина искат. И причината не е в това, че инфраструктурата за колите на ток все още не е готова или че пробегът им все още е малък, а зареждането отнема прекалено много време. Главният фактор си остава цената!

Европа - скъпо, скъпо и скъпо

Експерти на агенцията JATO Dynamics са проучили цените на автомобилите в 43 страни от цял свят и са пресметнали средната им стойност. Тя е 29 493 щатски долара, докато при електромобила е с 81% повече. Пазарът в Европа е на второ място след Китай по покупки на коли на ток и въпреки, че в повечето държави има бонуси и стимули при тяхното закупуване, дялът на електромобиите е едва 1,9%.

Ако се гледа само европейския пазар (с Израел и Турция) се получава, че средната цена на автомобил с двигател с вътрешно горене е 34 000 долара. Що се касае до тази на електромобилите, тя варира от 35 000 до 103 000 долара.

Разбира се, в много държави може да се купи компактното Renault Zoe дори за под 25 000 евро, но основните потребители на автомобили на ток са скандинавските държави, където се плащат огромни данъци и такси. Например, електромобил в Норвегия излиза 2,5 пъти по-скъпо от Гърция. И в крайна сметка, в 15 държави в Европа дори Zoe струва повече от автомобил с двигател с вътрешно горене.

Зад океана - същите закони

Някой може да си помисли, че в Северна Америка ситуацията е различна и местният автопарк е по-скъп заради изобилието от пикапи и кросоувъри. Средната стойност на автомобилите е 35 614 долара. Но дори най-популярният електромобил на пазара - Tesal Model 3 струва 47 467 долара. А най-достъпният е Nissan Leaf - 32 506 долара, но в САЩ и Канада малки градски електромобили не се продават.

Огромна разлика се забелязва и в Латинска Америка, където пазарът по правило се състои от достъпни автомобили, произвеждани в страните от региона. Тяхната средна стойност е 20 812 долара, докато електромобилите струват близо 2 пъти повече - 38 580 долара. Картинката в Индия е сходна - при 12 500 средна цена на стандартен автомобили, колите на ток струват средно 37 000 долара.

В развити държави като Австралия и Нова Зеландия разликата не е чак такава. Колите с двигател с вътрешно горене струват 30 839 долара средно, докато тези с електомотор - 37 661 долара. В Южна Африка обаче предлагането на коли на ток е малко и затова те струват доста - 47 000 долара срещу 27 000 долара за стандартен модел.

Най-голямата разлика е в Индия и Русия

Това се дължи на малкия избор на електромобили, който пазарите в двете държи предлагат. В Русия се продава единствено Jaguar I-Pace, като се приемат и поръчки за Porsche Taycan. Тези два модела обаче са доста скъпи - съответно 97 380 и 122 500 долара.

Още графики и информация четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase