Снимка: Reuters, архив

Хиляди автомобили, слезли от конвейера, така и не се купуват. На тяхно място идват нови модели, което прави продажбата на по-старите почти невъзможна. Какво се случва с всички тези коли? Отговор се опитва да даде изданието Autonews.

Дори най-внимателните изчисления не могат с точност до 100% до покажат, колко нови автомобили от даден модел ще бъде продадени. Просто те не се произвеждат по-поръчка (в случая не става дума за суперколи, излизащи в ограничени серии).

Защо не се продават колите?

Компаниите произвеждат определен брой машини, като се ориентират от потребителското търсене. То е съобразено с мощностите на заводите, работната сила и световните икономически тенденции. В същото време производителите поне веднъж на 2-3 години обновяват всеки модел и съответно потребителят предпочита да вземе именно него, а не предишната версия. Има и изключения, разбира се, като тези клиенти се ръководят от чисто икономически причини - избирайки по-стария вариант на определен модел, те спестяват пари.

Като цяло, собствениците не сменят автомобила си поне няколко години, което е обяснимо. Далеч по-изгодно е да поддържаш една кола, като отстраняваш появилите се проблеми, вместо да си купиш нова. В същото време производителите не са склонни да продават остарелите модели с огромна отстъпка, тъй като това ще намали интереса към актуалната им продукция.

Промоции, акции и разпродажби

Производителите правят всичко възможно, за да избегнат свръхпроизводство, като едновременно с това изпълняват поръчките на дилърите. Така повечето нови автомобили, които не са продадени, остават именно при търговците, които трябва да решат проблема с тях. За разлика от производителя, дилърът няма друг избор, освен да пусне колите на разпродажба с голяма отстъпка, ако те се заседят дълго време в складовете му.

Повечето автосалони използват понятието "Yellow Stock" (жълт производствен запад). Това е минималният процент, в който влиза един автомобил, ако не бъде продаден. В нека са включени и отстъпките при разпродажба. По правило, той е 1% от общо произведените автомобили, но при криза се е случвало до 30% от колите от даден модел, които са слезли от конвейера, така и да не бъдат продадени.

Това кара дилърите са търсят начини, за да се отърват от залежалата продукция. Вариантите най-често са 3 - разпродажба на аукциони, продажби по системата "trade-in" (тя включва замяна с друг автомобил) или продажба на минимална цена на служителите.

Складиране на продукцията

Закупуването или наемането на голяма площ, на която да се съхраняват непродадените автомобили, е крайно нерентабилно за компаниите-производители или за дилърите, но понякога се налага. През 2014 г. в интернет бяха публикувани снимки от Google Maps, на които се виждат огромни паркинги в различни краища на Земята. Това най-често са изоставени летища, които сега са пълни с непродадени автомобили. Такива има както в Америка, така и в Европа.

Обществеността остана възмутена от създалата се ситуация, но по-късно се оказа, че тези снимки са направени още през 2009 г. На тях се виждат добре запазени автомобили, които обаче са оставени на тези площи заради световната финансова криза. По време на нея продажбите рязко спаднаха и принудиха производителите да търсят нови варианти за реализиране на готовата вече продукция.

Още от света на автомобилите четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase