Снимка: Bulphoto, архив

Живеете в София, а си купувате кола от Перник. Според текущия закон трябва да си смените номерата на колата със софийски.  В нов проектозакон обаче това задължение отпада.

В бъдеще регистрационен номер ще се издава само при първата регистрация на колата в България и ще е по постоянен адрес на собственика. След това човек може да си купи кола от търновец, а да е всъщност от Пловдив, но новият шофьор ще продължи да кара автомобила с регистрационен номер "ВТ". Това обяснява пред "24 часа" директорът на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

От закона е отпаднала идеята буквите в регистрационните номера да са напълно случайни, тъй като трябва да се сменя БДС-то за номерата.

"А и всички номера в България ли да сменяме. Така те и ще поскъпнат", уточнява Рановски.

Още по темата

Новост при пътните превозни средства са пунктовете за идентификация на автомобилите. Минаването на колата на преглед през тях е първото изискване при регистрация на внесен в България автомобил. Досега това се правеше от КАТ, но сега се предвижда да мине в частни ръце. Пунктовете за идентификация са нещо като тези за технически преглед, но към тях има допълнителни изисквания към специалистите, които ще извършват тази дейност.

В момента в София има един такъв пункт - в КАТ, и това прави опашките. В страната за 32. Възможно е в столицата да се регистрират 10 такива пункта и хората ще могат да избират къде да вкарат колите си. Отпада и изискването за задължително поставяне на номерата. Хората ще могат да си ги получават и да ги поставят сами.

За КАТ ще останат полицейските дейности - да се провери колата дали не се издирва в шенгенските и интерполските системи. Накрая МВР издава свидетелството за регистрацията на автомобила, това е само един документ и КАТ има капацитета да се справи, казва шефът на автомобилната администрация.

На задължително преминаване през пунктове за идентификация подлежат и коли, които нямат технически паспорт или пък по тях са направени промени в конструкцията. Собственици на пунктове - за технически преглед и идентификация, на автошколи и психолаборатории, няма да могат по свое желание да прекратят дейността си, когато е започнала процедура за отнемане на разрешителното им или за заличаването им. В момента нормите позволяват един пункт, срещу който тече проверка, да прекрати сам дейността си. На другия ден собственикът му отваря нова фирма и си вади ново разрешително и продължава дейността си с новото име.

Друга промяна при техническите прегледи е, че се залагат минимални и максимални норми на отделяните газове. Ако автомобилът, който минава на технически преглед, надвишава заложените норми, то системата, а не пунктът, не позволява той да получи документ, че е минал. Така колата остава на трупчета, докато не изпълни екоизискванията.

За първи път в закон се вкарват и сервизите, които влизат задължително в регистър. При ремонт на автомобил се нанасят данни какво точно му е правено, какви части са използвани. Данните отиват в регистър на автомобилната администрация и оттам в техническия паспорт на автомобила. Така се осигурява проследяемост както на ремонтите, така и на частите, които се влагат в колата.

Предвижда се и режим на магазините, които търгуват с части втора употреба. Площадките за разкомплектоване на автомобили получават разрешителни от Министерството на околната среда и водите. Търговските обекти за части втора ръка в момента са извън контрол и ако един автомобил е откраднат и разкостен, частите му могат да се пласират без проблем.

С новия проект за закон се предвижда кметовете с комисия да регистрират въпросните търговски обекти за части втора ръка. А собствениците им ще трябва да водят документация откъде са купени частите, на кого са продадени. А ако купувачът е сервиз, то при влагането на част втора употреба в автомобил, тя ще се появи в регистъра на "Автомобилна администрация” и в техническия паспорт на колата.

"Това е начин да ограничим кражбите на автомобили", казва още Рановски, който е и бивш шеф на КАТ.

Техническият регистър на "Автомобилна администрация" включва данни от идентификацията на автомобила, какви ремонти са му правени, какви изменения има по техническите му характеристики. Влизат и данни от застрахователите, ако има щети.

"Ще измислим как хората да имат достъп до техническия паспорт, за да могат да проверят какво се е случвало с тази кола, ако решат да я купуват", казва директорът на "Автомобилна администрация".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase