Снимка: Архив, Reuters

Над 50% по-скъп данък за коли на възраст над 20 г. от догодина.

Сметките са направени според предложената от финансовото министерство нова схема за облагане на превозните средства, която бе публикувана за обществено обсъждане миналата седмица.

Според новите текстове за пръв път се въвежда екокомпонент в налозите за автомобили. Данъкът се изчислява спрямо мощността на автомобила, а след това сумата се умножава по коефициент за възрастта на колата. Той съществуваше и досега, но беше с по-различни стойности.

Още по темата

След това полученият резултат се умножава по екокомпонент – коефициент за екологична категория, пише "24 часа".

Най-ниски са стойностите за автомобили категория "Евро 6", който е 0.40-0.60. Това означава, че коли, които изпълняват този съвременен еко стандарт ще плащат до 60% по-нисък данък. Само за сравнение, автомобили първа еко категория са с двойно и дори тройно по-голям коефициент – 1.30-1.40. 

За колите над 20-годишна възраст добавянето на двата компонента вдига данъка значително. За автомобили със 100 конски сили сега се плаща най-малко 110 лева данък. С промените, обаче, сумата може да достигне до 170 лв. Отпада и досегашната отстъпка, която се даваше за наличие на катализатор.

Намаление ще има за колите на възраст между 10 и 15 г. За по-мощна кола с двигател с 235 конски сили, която се движи в София, данъкът към този момент е 404 лв. Догодина сумата ще падне до 360 лв.

Мощните коли, обаче, ще плащат доста повече. Тези, които имат двигатели с над 328 конски сили, ще се облагат от 2.10 до 6.30 лв на конска сила. Толкова високи стойности се въвеждат за пръв път в закона.

Според промените колкото по-малко замърсява колата, толкова по-голяма отстъпка от данъка ще има. Това е валидно за автомобили с екостандарт минимум "Евро 4" - тоест произведените след 2006 г. За тази категория данъкът може да падне с 20%.

Въвеждането на екологичния компонент компенсира донякъде досегашната практика, при която собствениците на нови коли плащаха далеч повече, въпреки че превозните им средства замърсяват въздуха най-малко.

Коментари Напиши коментар

247

опонент

преди 1 седмица

До Стига врещяхте
дай да ти прочетен годишната декларация.да не се окаже,че си бедняк по професия,а караш някоя "бричка" тази годишна

246

BG

преди 2 седмици

Естествено, че като си си купил нова кола, ще плащаш висок данък, защото данъка не е екология, а данък върху собствеността, която се определя върху данъчната оценка и мощност. Не може колата да ти е оценена на 50 хиляди и да плащаш 30лв данък, а автомобил на 20 години и оценен за 1000лв. и той да плаща тази цена. Абсолютно същото е за недвижимото имущество. По-високите добавки за екология към данъка, няма да оправят въздуха. Да се обърнат глупаците към белите държави и да копират въведеното там.

245

Анонимен

преди 2 седмици

Цената да я дигнат 3-4 пъти за бричките на по 20г. Лошото е че масово колите на Бай Ганьо са БМВ/Мерцедес/Ауди НОВ ВНОС на по 300 хил. км. и 15 г. И да имат евро стандарт като им махнат катализатора за да вЪри по бЪрже и да Арчи по малко, стават по зле и от старите Икаруси. Зарили сме се в таратайките на цяла Европа и секи *** с хиляда лева се качил на БМВ. Да си ходят пеш като им е скъпо!