Снимка: архив, Булфото

В България вече има около 80 зарядни станции за електрически превозни средства, както и около 2000 – 2500 електрически превозни средства. В това число влизат скутери, велосипеди, автобуси, лекотоварни електромобили, електрокари, голф колички и други.

Това съобщи пред "Труд" Илия Левков, председател на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ). Според него собствениците на електромобили са над 500, като 50 от тях притежават модели на американската марка Tesla, за които се чака около 6 месеца.

В София вече се движат два електрически автобуса. Единият може да бъде използван по линията 84, чийто маршрут е между аерогарата и Орлов мост.

Това транспортно средство е произведено в края на миналата година и е изцяло тестово. Зарежда се в продължение на 5-8 часа за пробег от около 300 км. В средата на 2018 г. вероятно Столична община ще закупи 20 електробуса, като вече е подготвена документацията за провеждане на обществена поръчка.

Още една община в България притежава подобно превозно средство и това е Бургас. Цената на един автобус, според Илия Левков, е между 400 и 450 хиляди евро, но екологичната полза от чист градски транспорт е безспорна.

Ако живеете в София, Пловдив, Стара Загора или Русе и притежавате електромобил, можете да се възползвате от безплатно паркиране в града. За столицата е необходимо е да се снабдите със съответния стикер от "Център за градска мобилност" с подаване на заявление по образец. Стикерът се издава за една година и трябва да бъде залепен в долния десен ъгъл на предното стъкло на електромобила, така че да бъде видим за проверяващите.

Собствениците на електрически коли ползват и определени данъчни облекчения, като освобождаване от плащане на годишния местен данък. Със същата привилегия се ползват и електрическите мотоциклети и мотопеди.

Важно е да се знае, че под електрически автомобил законът има предвид коли, чийто двигател е с изцяло електрическо захранване и нямат мотор с вътрешно горене. Хибридите, които разполагат и с електрически двигател и двигател с вътрешно горене, няма да бъда освободен от данък и не ползва безплатно паркиране. От индустриален клъстер „Електромобили” настояват и за безплатни винетки, но на този етап въпросът остава нерешен. Според мнозина тези мерки са недостатъчни, за да доведат до масово навлизане на електромобилите.

Колите на ток изминават дистанциите много икономично по цената на зарежданата електроенергия, но самите електромобили са скъпи.

Според Иван Левков само 6 лева ще изхарчим да отидем до морето по маршрута София – Варна с електромобил,но той трябва да може да измине дистанцията с едно зареждане или да се спира за заряд. По думите му разходът за ток на всеки собственик на електрическо возило на месец е около 10 лева.

Предимства на електромобилите са липсата на масла, филтри и течности за смяна. Сред недостатъците са високата цена, ограниченият брой квалифицирани сервизи, слабо развитата мрежа от зарядни станции и най-вече пробегът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase