Снимка: Pixabay

Торфът, изобилстващ в блатата в Северна Европа, може да се използва за евтини натриеви йонни батерии за използване в електрически превозни средства, твърдят учени от естонски университет.

Натриево-йонните батерии, които не съдържат сравнително скъпите литий, кобалт или никел, са една от новите технологии, които производителите на батерии разглеждат, докато търсят алтернативи на доминиращия литиево-йонен модел.

Учени от естонския университет в Тарту казват, че са намерили начин да използват торф в натриево-йонни батерии, което намалява общите разходи, въпреки че технологията все още е в начален стадий.

„Торфът е много евтина суровина - наистина не струва нищо“, казва Ен Луст, ръководител на Института по химия в университета.

Процесът включва загряване на разложен торф до висока температура в пещ за два-три часа. Университетът очаква правителството да финансира малка фабрика в Естония, за да изпробва технологията.

Дестилаторите в Шотландия сушат малца над торфени огньове, за да овкусят уискито, а някои страни от Северна Европа използват торфа за гориво за заводи и домакинства или като тор.

Тъй като блатата се източват за добива на торф, те отделят уловения преди това въглероден диоксид, което поражда опасения за околната среда. Но естонските учени казват, че използват разложен торф, отпадъчен продукт от традиционните методи за извличане, който обикновено се изхвърля.

Натриево-йонните батерии, използващи торф, ще трябва да докажат, че са търговски изгодни и могат да бъдат произвеждани индустриално, каза Лукаш Беднарски, пазарен анализатор и автор на изследвания за батериите, пред "Ройтерс".

Целият материал на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase