Снимка: Ройтерс

Японският автомобилен производител Toyota се е съгласил да плати в САЩ обезщетение на стойност 1,1 млрд. долара (832 млн. евро) заради масовите акции за връщане на автомобили. С парите трябва да бъдат компенсирани собственици на автомобили в САЩ, които са претърпели загуби заради проблемите при продажбите на автомобилите. В допълнение компанията планира да преоборудва милиони модели, предаде DPA.

С плащането се очаква да бъде решен съдебен иск в Калифорния. С представители на ищците ще бъдат сключени съдебна спогодба или съгласие, както съобщи филиалът на Toyota в Северна Америка в сряда. Американските медии посочват, че в спогодбата не се включва и оповестяване на вината от страна на Toyota. С тази стъпка обаче компанията по всяка вероятност си спестява потенциален продължителен процес с всички свързани с това рискове, пише Wall Street Journal.

Заради проблеми със стелките и педалите за газта през 2009 и 2010 г. Toyota изтегли от световния пазар над 8 млн. превозни средства, от които 6 млн. в САЩ. Основните проблеми при автомобилите са три – неизправен педал за газта, педал за газта, който се заклещва в стелките на пода, и проблем със спирачната система на хибридния модел Prius. В САЩ Toyota е критикувана, че твърде бавно е започнала и изпълнява изтеглянията на автомобили. Срещу компанията започна предварително разследване.

Както пише и вестник USA Today, Toyota иска да създаде фонд за реконструкция на 3,2 милиона модели на Toyota и Lexus, при което те да бъдат снабдени със система за безопасност, която им позволява по-лесно да спират в аварийни ситуации. За собственици на модели, при които тази надстройка не е възможна, ще има компенсации в брой. Всеки, който заради проблемите с продадена между 1 септември 2009 г. и 31 декември 2010 г. кола е претърпял финансова загуба, сега ще получи компенсация.

"Това споразумение е важна стъпка напред за нашата компания", казва главният юридически представител на Toyota Северна Америка, Кристофър Рейнолдс в писмено съобщение от компанията. „Това е ход, който ще позволи на компанията сега да отдели повече енергия, време и ресурси, за да бъдат използвани за основната цел на Toyota - да изгради най-добрите превозни средства".

В продължение на десет месеца преди две години американското министерство на транспорта с помощта на експерти по електроника на НАСА проучваше дали и защо хиляди автомобили от марките Toyota и Lexus потеглят от само себе си. Изводът в крайна сметка: да, има такива случаи. Но със сигурност това не е масово явление, както бе представено от някои медии и политици в САЩ.

Между 2000 и 2010 г. в Националната служба за сигурността на трафика (NHTSA) са се получили общо 3054 жалби за евентуални проблеми с управлението на модели Toyota и Lexus, в които пише, че колите тръгват сами и не могат да бъдат спрени. Броят на жалбите нарасна до такава степен, че самият японски производител призна, че педалът за газта може да е дефектен и даде старт на най-голямата в историята на концерна акция за връщане на автомобили.

Повечето от съобщените инциденти са били леки, 75 пъти е имало и доказателства за тежки аварии, при които са загинали 93 души. Не всяка жалба обаче автоматично значи, че производителят действително е виновен, се казва в становището на NHTSA. Агенцията обаче успява да свърже два тежки инцидента, при които са загинали петима души, със строителни дефекти в превозните средства на Toyota.

"Има защитни устройства, които предотвратяват нежеланото ускорение“, признава главният инженер на НАСА Майкъл Кирш при обявяването на тези констатации. Според разкритията на НАСА и NHTSA в повечето случаи именно грешки на шофьорите са довели до сериозните инциденти. В края на краищата водачът или неговите наследници са обвинили Toyota за щетите, понякога много години след инцидента, когато темата вече наводни пресата.

Още новини от света на автомобилите четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase