Ако 10 влака тръгнат от Китай към Европа, и всичките са пълни догоре, то по обратния път само 5 или 6 влака ще бъдат изпълнени, връщайки се към Китай. Така че Европа би трябвало да има интерес в търговията с Китай и други азиатски страни.

Това каза Махир Хумбатов от Центъра за стратегически изследвания при президента на Азербайджан във връзка с инициативата "Един пояс, един път" в ефира на Bloomberg TV Bulgaria. Гостът бе у нас по покана на Дипломатическия институт при МвнР.

"Китай вижда достъпа до по-развитите европейските страни като почти невъзможен без достъпа до страните от Черноморския регион. Това е по-скоро политически и мениджърски подход", разясни гостът.

По думите му не става дума само за транспорт на продукти от Китай към европейските страни, но и за създаване на специални икономически зони, технопаркове, индустриални зони, инициативи, свързани с търговията - сглобяване, репакетиране и други дейности, свързани с производството, които могат да бъдат извършени на път към Европа.

"Има слухове, че инициативата е нещо подобно на плана "Маршал". Има някои прилики, но има и разлики", смята икономистът.

Хумбатов обясни, че Китай подхожда към тази инициатива, насочвайки се към развитието на съседните си страни, както и на тези, които са членове на Азиатска банка за инфраструктурни инвестиции.

"Също така от културна гледна точка може да сравним Китай преди 10-15 години и сега. В момента Китай се стреми към много по-отворен стил на дипломация", добави той.

По думите му в никакъв случай не може да се каже, че Русия е изолирана от тази инициатива, защото като цяло тя има много по-мащабни инициативи. "Тук става въпрос за сътрудничество, не за състезание", обясни той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase