Снимка: Reuters

Трагедията със сваления в Източна Украйна малайзийски Боинг-777 повдигна доста сериозни въпроси. Един от тях е до колко авиокомпаниите са склонни да рискуват сигурността на пътниците с прелитане през зони, където се водят военни действия.

Превозвачите взимат решенията, свързани с маршрута. Правилото е да се избягват зоните, забранени за полети, припомня БиБиСи. Такава зона има и в Източна Украйна, където се разби пътническия самолет, извършващ полет от Холандия до Куала Лумпур.

Тя на височина до 9 754 метра. Самолетът е летял на 10 058 метра, тоест категорично не е бил в нарушение.

Националните служби за авиация също имат правомощия да издават препоръки и дори забрани за летене над определени региони. Федералната авиоционна администрация на Съединените щати още през април ограничи американските превозвачи за полети над Кримския полуостров и целия черноморски район около него.

След случилото се с MH17 забраната вече е в сила за цяла Украйна, тоест нито един американски цивилен самолет няма да прелети над размирната страна до второ нареждане.

По информация на БиБиСи “Бритиш Еъруейз” избягва полети над Източно Украйна от едно известно време насам. Но редица други водещи авиокомпании не се притесняват особено.

оЗа последната седмица през въздушното пространство над Донецк са прелетели 86 полета на “Аерофлот”, 75 на “Сингапур Еърлайнс”, 62 на “Украинските международни авиолинии”, 56 на “Луфтханза” и 48 на “Малейжа еърлайнс”. По принцип подобно решение не е свързвано с особено голям риск, тъй като шансът ракета да удари движещ се самолет на 10 км. височина е определян като изключително малък.

От британската авиационна служба съобщават за БиБиСи, че решенията на авиопревозвачите се базират на редица критерии – препоръки от външно министерство, метеорологични условия, предупреждения, стачни действия, трафик на летищата. По принцип целта е да се избере най-краткия маршрут за възможен най-малък разход на гориво. Заобикалянето на конфликтна зона е свързано със закъснения и финансови загуби.

В тази връзка експерти изтъкват, че авиокомпаниите не се свенят да летят през проблемни региони. Всеки иска да стигне от точка А до точка Б по възможно най-ефикасния начин.

Към момента единственото въздушно пространство, което всички избягват е Сирия. Но за прелитания над Северна Корея и Сомалия няма особени притеснения.

Пилот разказва пред в-к “Гардиън”: “Избягваме райони, където се водят въздушни боеве, но летяхме над Ирак и Афганистан, когато се водеха активни сражения там. Просто защото само едната страна в конфликта (САЩ и Великобритания) използваха бойни самолети”.

Авиокомпаниите залагат на поверителността по отношение на оперативната работа, най-вече от съображения за сигурност. “Бритиш еъруейз” настоява, че няма да дава детайли за избора си на маршрути, с уточнението: “Някои части на света са затворени за търговски полети. Освен това ние никога няма да оторизираме полет през въздушно пространство, освен ако не сме напълно убедени в сигурността”.

Британският авиопревозвач продължава да лети над Украйна, но само над западната част на страната. Други големи компании като “Кантас” обаче са категорични: “Заобикаляме тази страна”.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase