Снимка: Архив, Reuters

Там където има дим, (почти) винаги има огън. В последните седмици все по-упорито се тиражира спекулацията, че Apple се готви да придобие изцяло за сумата от 1.5 милиарда долара британския автопроизводител McLaren или да направи сериозна инвестиция в компанията. Също толкова упорито и двете компании отричат това, но според БиБиСи евентуална сделка въобще не е толкова невъзможна.

Знае се, че от известно време насам в Apple работят върху автомобилна технология. Дали става въпрос за производство на собствен автомобил все още не е ясно, но от няколко години в компанията се назначават (и уволняват) хора с експертиза в този бранш.

Технологичният гигант прави солидни инвестиции в чуждестранни компании, свързани с автоиндустрията по един и друг начин, в това число и 1 милиард долара в китайската фирма за споделен превоз Didi Chuxing. Фирма, която е толкова силна на местния пазар, че дори Uber се отказа да навлиза в Китай.

От своя страна McLaren обяви в официално изявление, че “не е в преговори с Apple за потенциална инвестиция”, но с уточнението, че си запазва правото да не споделя конфиденциалните разговори със свои настоящи и бъдещи партньори.

За редица специалисти тази позиция затвърждава тезата, че двете компании са имали поне начални преговори.

А основният източник на информация не е никак случаен, става въпрос за “Файненшъл таймс”. Същото това издание беше първото, което разкри последната голяма сделка на Apple за придобиване – купуването на Beats (фирмата за слушалки на рапъра Dr Dre) за сумата от 3 милиарда долара. Все пак от авторитетния вестник уточняват, че не е сигурно дали Apple продължават със сделката за McLaren.

Компанията от Купертино е пословична с потайнствеността си и категорично доказателство, че сделка се подготвя, можем да очакваме едва след приключването й.

По принцип Apple е доста назад в сравнение с други технологични лидери, които вече имат собствени коли, а някои като Tesla даже продават масово. Но Apple отдавна не се притесняват, че не са първи в дадена област, защото накрая се оказват изключително успешни.

Последните данни сочат, че проектът “Титан” (вътрешното кодово наименование на автомобилния отдел) е оглавен от ветерана Боб Мансфийлд. Той е една от най-влиятелните фигури в структурите на Apple и през годините се доказал като човек, който върши работата си ефективно.

Хардуерният инженер излезе в пенсия преди няколко години, но се завърна, за да следи развитието на смарт часовника на компанията. Сега, стотици служители от автомобилния проект се отчитат директно пред него.

Проблемът пред Мансфиелд, който не може да се реши дори и след евентуалното придобиване на McLaren е масовото производство. Тази автомобилен производител залага на суперлуксозните возили и капацитетът му на произвоство е в рамките на хиляди на години. Което е нищожно малко в сравнение с гигантите на пазара.

Но истината е, че McLaren не е просто производител на автомобили и запазена марка във Формула 1. Тази компания, например, стои зад технологията, която се използва на летище Хийтроу за разпределяне на трафика от хора по различните изходи и гишета.

В последните години McLaren насочи експертизата си по отношение на ефективността (придобита с годините постоянна работа по усъвършенстване до краен предел на състезателни болиди във Ф1) към други индустрии чрез отдела си McLaren Applied Technologies (MAT).

Един бърз пример показва MAT в действие при подобряване производствения процес на... паста за зъби. Фармацевтичната компания GlaxoSmithKline прибягва до услугите на McLaren с желанието да се намали времето от 39 минути за пълнене на празна туба с консистенция.

След намесата на MAT това време е свалено до 15 минути. GlaxoSmithKline получават възможността да произведат 6 милиона туби с паста за зъби повече годишно. Или около 100 милиарда паунда в повече.

Погледнат от този ъгъл, интересът на Apple изглежда все по-обясним, а слухът за придобиване на McLaren все по-близо до реалността.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase