Новият сезон в Сфумато започна с планове, проекти и надежди. Тази есен в театралната работилница ще продължат да се играят спектаклите на Маргарита Младенова и Иван Добчев от програма Изход (Станция Астапово и Станция Елабуга), програма Достоевски (Долината на смъртната сянка: Альоша и Иван) и "Изкопни материали" на Иван Станев.

В репертоара остават и "Медея" на Диана Добрева, и "Кафе и цигари" на Десислава Шпатова.

Новият проект на театъра е програма Стриндберг - "Пътят към Дамаск". За осъществяването й са помогнали шведският посланик и Шведският институт – Стокхолм.

Програмата ще се състои от три части: Жули, Жан и Кристин (по Госпожица Юлия) и Мъртвешки танц - спектакли на Маргарита Младенова. По третата част Иван Добчев и Георги Тенев работят върху вариант на трилогията Пътят към Дамаск.

Името на проекта идва от Евангелието - разказът е за човек на име Сагал, който бясно преследвал Християнството. За да получи по-големи права за това преследване, той тръгнал към Дамаск. Но по пътя чул Божия глас - "Сагале, защо ме гониш?". Тази повратна точка в живота му го направила върл подръжник на Християнството, и сега Сагал е известен като св. Павел. Текстът по този евангелски разказ е писан от Стриндберг в лудницата - като терапия за освободаване от всички обсесии.

Очаква се проектът да бъде продължен и през следващата година - чрез търсенето на Иван Станев в света на Стриндберг по посока на театъра на жестокостта (А.Арто). Интересът на Маргарита Младенова и Иван Добчев към шведският класик не е случаен.

Той е провокиран от шведския посланик. Режисьорите са били една седмица в Стокхолм, за да се подготвят за програмата. И след Достоевски и Чехов, Стриндберг е следващият мега-автор, който се занимава с това, което се случва с човешката душа в съвременността.

Според Младенова, "човекът отдавна не е в центъра на цивилизацията. И това, за което великите класици предупреждават, Стриндберг описва - появата на новия човек. Авторът не просто отчита неговото онтологично присъствие - той го анализира, и описва крайните му проявления, какво се случва с него.

Новият човек е "съвременният варварин" - ерудиран и безличен - този чиновник, който от подкупи взима по-голяма сума пари, от бюджета, който се дава от държавата за театър..." .

Режисьорката постави и въпроса за "диктатурата на зрителя в театъра: " нека не забравяме, че сцената все пак е п-високо от зрителя. театърът е изкуство с интуиция за нови реалности в битието. И аз съм съгласна зрителят да идва с изискване да му бъдат разкрити те. Не съм поддръжник на риалити човека, който иска да му се казва това, което вече знае. Ние в работилницата настояваме да поемем щафетата от големите духове в изкуството - не като форма, а като предназначение".

Във връзка със собствените си изисквания за правене на театър, от тази година Сфумато ще се откаже от номинации за наградите на СБА (Икар) и Аскеер.

От театралната работилница съобщиха, че чувстват огромно разминаване в техните мерки , в начина на мислене и нямат нужда да бъдат награждавани от тези сдружения.

"Сфумато има принципни и конкретни несъгласия с критериите на СБА и Аскеер, и няма нужда от тях, след като те пренебрегнаха няколко пъти такова явление по отношение на артистичните мерки като Снежина Петрова“, казва режисьорката.

Още един от многото проекти на театъра е наречен "Пристройката". От Сфумато го наричат "колаборация на бизнес и култура". Става дума за пристрояване на малък комплекс зад театъра, който да включва малък хотел, заведения, галерия и специални помещения.

Там чуждестранните гости ще могат да отседнат, а гостуващите артисти спокойно да живеят и да се хранят. Комплексът ще бъде построен по модел на няколко подобни европейски театрални центрове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase