Снимка: Архив Булфото

Напредък в преговорите за БДЖ между синдикатите и правителството имало, защото разговорите навлезли в същинската им част, но железничарите остават в стачна готовност.

Това стана ясно след среща в Министерския съвет по проблемите на дружеството.

Според синдикалистите има и добра новина, че вече се навлиза в същинската част на преговорите и позициите с правителството се доближавали все повече.

На срещата при премиера била представена подробна справка на Министерството на финансите, от която става ясно, че задълженията на БДЖ са в размер на 771 млн. лв. Дълговете на националния превозвач били натрупани през периода 1995–2006 година.

Затова синдикатите ще настояват да се подпише и колективният трудов договор в сектора, за да се предпазят работниците от масови съкращения.

Те излязоха на преден план, когато финансовият министър Симеон Дянков спря сделката за оздравителния заем от Световната банка (СБ), защото се оказа, че този за БДЖ ще покрива основно неизплатени задължения и няма да бъде инвестиционен.

Още по темата

Тогава Дянков постави условието държавните железници да покрият със собствени средства лихвите по дължимото.

След преговорите днес транспортният министър Ивайло Московски заяви, че БДЖ няма откъде другаде да осигури такъв голям финансов ресурс за съфинансиране, освен да приватизира "БДЖ-Товарни превози" – част от "Холдинг Български държавни железници".

Той обяви, че подготовката на приватизацията ще продължи, като всяка стъпка от него ще се обсъжда подробно със социалните партньори. По думите му основно изискване към инвеститора ще бъде най-малкото да гарантира развитие на сектора.

За президента на КНСБ Пламен Димитров обаче приватизацията е последният вариант за решаване на проблемите в БДЖ.

До средата на ноември от Генерална дирекция „Конкурентоспособност” трябва да дадат оценка на заема от Световната банка.

Заемът на НКЖИ за разлика от този на БДЖ е инвестиционен заем, коментира вицепремиерът Симеон Дянков.

По думите му Световната банка изисква двата заема да минат едновременно, за да са сигурни, че целият сектор отива към оздравяване.

Следващия четвъртък преговорите при премиера ще продължат, а дотогава контактите ще са на ниво "излъчените от БДЖ и от синдикатите работни групи".

До средата на ноември пък ръководствата на железницата и на "Автомобилна администрация" трябва да изчистят подробностите по оптимизирането на транспортната схема в страната. Те ще решат пътниците по кои губещи влакови линии ще бъдат превозвани изцяло с автобуси.

Транспортният министър пък отново потвърди, че от системата на железницата липсват около 1000 вагона.

Според официалния доклад на главната дирекция "Криминална полиция“ те са изчезнали през последните седем-осем години.

По случая са сезирани и прокуратурата, и Агенцията за държавна финансова инспекция.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase