Архив: Булфото

Паветата в София  са декларирани като паметник на културата с местно значение от миналата година. Това съобщи министърът на културата Боил Банов на публична дискусия в министерството, организирана  за ремонта и бъдещето на бул. "Дондуков”. Целта на срещата  беше да се чуят всички мнения за планирания ремонт на столичния булевард.

Основният дебат, които в момента се вихри около този ремонт, е дали съществуващата пътна настилка от павета да бъде подменена частично, изцяло или улицата да остане във вида, който е сега.

Още по темата

Повечето от участниците изтъкнаха, че паветата на София са символ на нейната история и са признак за принадлежността на столицата ни към европейските градове с традиции. Именно затова те трябва и да се запазят. Чуха се и призиви като: "Долу ръцете от паветата!".

Въпреки различните идеи за ремонта на булеварда присъстващите се обединиха около тезата, че каквото и да се прави, трябва да е качествено, а не с давност една година.

По време на срещата бяха поставени проблемите с мръсотията и запрашването на улицата, шумът от трамваите, които преминават през стаите на живущите, трафикът и високите скорости, които са заплаха за пешеходциге.

По думите на министъра събирането е плод на "добра воля”, за да да се чуят всички страни.

Въпреки официалната покана на дискусията не присъстваше никой от Столичната община, който да защити позицията. Имаше граждански организации, представители на "Спаси София“, "Граждани за зелена София”, от Съюза на урбанистите в България, арх. Георги Бакалов, председател на Съюза на архитектите, живущи на самата улица.

От Камарата на архитектите обявиха, че не паважната настилка създава проблемите, а лошата транспортна схема, и паветата не са причина на мръсния въздух в София. "Тази настилка е истинска, дълговечна, автентична и причислява София към цивилизованите градове”, смята арх. Валентина Василева. Паважите на Прага в момента се редят от български бригади, каза още тя. А за да се намали шума, там се поставя битум.

През 1906 г. бедната българска столица тегли заем от 35 хил. златни лева, за да постави паваж по улиците, който за тогава е бил най-модерната настилка в Европа. Заемът се връща в продължение на 30 години, каза още арх. Василева.

В защита на паветата от "Спаси София” изнесоха и исторически факти. Италианци, чехи и хървати са учили българските майстори в началото на 20 в. как се дяла камък и как се реди паваж. Целият паваж около м. Метеора в Гърция е с владайски гранит, а български майстор, който все още е жив, е обучавал гърците как да редят паважа.

По данни на "Спаси София" след 1989 г. хиляди тонове употребявани павета са изнесено с шлепове от Свищов и Лом към Западна Европа.

Много от участниците в срещата изявиха мнение, че комбинираният вариант е най-добрият за булеварда - паветата да останат само по трамвайните линии, а отстрани да е асфалт.

Като представител на гражданите обаче на срещата присъства Иво Божков, общински съветник от ДСБ. По думите му днес има съвременните технологии, така че дори с павета, улицата да е модерна, удобна и съвременна. Във Франция, където и днес се слагат павета, те се изработват от специална машина, която ги подравнява и ги прави съвместими със съвременните изисквания за гладкост и проходимост, даде пример той.

"Не можем с лека ръка да решим да унищожим единственият булевард с такива павета в центъра на София”, смята той.

Въпреки дискусията, продължила над час, ремонтът на булеварда започва утре – на 1 юни, и много от участниците изразиха съмнение дали от срещата и разпалените дебати, ще има рееална полза.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase