Снимка: Pixabay

Дървениците е трудно да бъдат изтребени, като дори падането на астероид, което е затрило динозаврите от лицето на нашата планета, не успяло да я отърве от дървениците, съобщи ЮПИ.

Дървеници налазиха влака от Мездра, БДЖ ги умори

ДНК анализ
на около 30 вида дървеници показа, че тези кръвосмучещи насекоми са се срещали на Земята преди най-малко 115 милиона години.

По-рано се смяташе, че дървениците са се появили преди 50-60 милиона години. Предполагаше се, че прилепи са били първите им гостоприемници. Новото изследване обаче разкрива, че появата на дървениците предхождала с около 50 милиона години тази на прилепите, предава БТА.

"Установяването, че дървениците са еволюирали повече от 100 милиона години и са съжителствали с динозаврите, е важно откритие",  заяви Майк Шива-Джоти от университета в Шефилд, Англия. "То свидетелства, че еволюцията на дървениците е по-сложна, отколкото се мислеше досега", допълни той.

Учените първоначално искали да опознаят по-добре т.нар. травмиращо оплождане сред тези насекоми - мъжките екземпляри поставят подобните си на ками пениси директно в кръвоносната система на женските.

Шива-Джоти и колегите му 15 години събирали дървеници от изолирани пещери. След като се снабдили с екземпляри от десетки видове, учените си дали сметка, че могат да проучат генетичния им произход. Изследването уточнява не само кога са се появили дървениците, но и родословието им. Някои видове са еволюирали към хранене от един-единствен вид гостоприемници, а други - от няколко. Появата на най-често срещаните в леглата на хората видове дървеници предхожда с няколко милиона години тази на човека.

Резултатите от изследването са публикувани в Current Biology.