Снимка: архив, Reuters

Космически телескоп откри планета, която се клатушка, докато се завърта около оста си, оповестиха учени от НАСА, цитирани от ЮПИ. Това води до бързи промени в сезоните й.

Планетата е забелязана от космическия телескоп "Кеплер" и е кръстена Кеплер-413b. Тя се върти около оста си като детски пумпал, поясниха учени от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена.

Наклонът на оста й на завъртане може да се промени с 30 градуса за 11 години. За сравнение оста на завъртане на Земята варира с 23,5 градуса за 26 000 години.

"Тази далечна планета е доста необичайна, отбелязаха учените. Особено е също, че орбитира около две звезди – оранжево и червено джудже."

Телескопът "Кеплер" открил планетата, като регистрирал затъмняване на светлината от двете звезди, когато тя минава пред тях. "Обикновено минаването на планета пред своята звезда е като по часовник, но клатушкащото се движение на Кеплер-413b променя орбитата й до такава степен, че понякога тя не минава пред двете звезди, що се отнася до наблюденията от Земята", поясниха учените.

Изследвайки данни на "Кеплер" за движението й за 1500 дни, установихме три минавания през първите 180 дни, а след това имаше 800 дни без нито едно минаване. Следващото й минаване, което може да се наблюдава от Земята, не се очаква преди 2020 г., казаха учените.

Макар и с бързо сменящи се сезони, Кеплер-413b е твърде гореща, за да е обитаема. Това е така, защото орбитира твърде близо до двете звезди. Температурите на планетата са много високи, за да може там да съществува вода в течно състояние.