Изображение: solarsystem.nasa.gov

Прах от спътниците на Плутон образува блед пръстен около планетата-джудже, прогнозират бразилски астрономи, цитирани от сайта на Масачузетския технологичен институт.

Дълго време единственият известен пръстен в Слънчевата система беше този на Сатурн. През 60-те и 70-те години на миналия век бяха открити пръстеновидни образувания около Уран и Нептун. Междувременно космическият апарат "Вояджър 1" изпрати на Земята снимки на юпитеровия пръстен.

Пръстените на Уран, Нептун и Юпитер не са толкова впечатляващи, колкото този на Сатурн. Откриването им обаче показва, че те не са рядко явление, както астрономите са смятали по-рано и че е възможно дори да са норма. Това е накарало учените да си зададат въпроса дали и Плутон има пръстен.

Всички досегашни наблюдения сочат, че планетата-джудже няма такъв. Най-качествените изображения на Плутон са от космическия телескоп "Хъбъл" и не показват нищо.

Авторите на настоящето изследване от университета в Сао Пауло обаче смятат, че въпреки всичко Плутон има пръстен, но той е твърде блед и не може да бъде "видян" от "Хъбъл".

Надеждата на учените да получат отговор на въпроса си е в космическия апарат "Нови хоризонти". Той беше изстрелян през 2006 г. и трябва да стигне до Плутон през 2015 г.

Астрономите допускат, че материалът за пръстена около планетата-джудже идва от спътниците й Никта и Хидра, които
постоянно са подложени на бомбардировка от неголеми астероиди. В резултат на тези сблъсъци около Плутон се образува пръстен от прах с радиус 16 000 километра, прогнозират учените.