Снимка: архив Reuters

Два дни след като американски военни обезвредиха мароканец във високоскоростния влак "Талис" за Париж, в Европа политици се питат какви стъпки да предприемат, за да осуетят по-нататъшни терористични актове, пише вестник ''Ню Йорк Таймс''.

26-годишният Аюб eл Казани отдавна е бил в полезрението на службите за сигурност. Мароканецът е бил следен и от испанските, и от френските служби. Това обаче не му е попречило да се качи на влака от Амстердам за Париж, при това тежковъоръжен.

Заедно с него обаче има и още хиляди хора, което ще направи работата на службите непосилна. Това предизвикателство, твърдят експерти, ще породи в стария континент климат на несигурност, дори и в ежедневните дейности, като да си хванеш влака за работа например.

''Изправени сме пред непредвидим теоризъм'', заяви Жан-Чарлс Брисард, френски консултант по сигурността. - ''Терористите от тук нататък ще се целят в меки цели, там, където сигурността е ниска. Именно затова той е избрал влак – защото няма строги мерки за сигурност'', твърди експертът.

Пробивът на мароканеца обаче предизвика нова вълна от коментари във Франция. Националистът Марин Льо Пен призова от страната да бъдат изгонени лицата, включени в списъка на хора, представляващи заплаха. Някои експерти я подкрепиха, твърдейки че режимът, с който се разрешава на хората да прекосяват границите в Европа, е твърде лек.

БиБиСи също разглежда проблема и подчертава, че около 6000 европейци са въвлечени в редиците на "Ислямска държава" - още са там, връщат се или са убити. Заедно с хората, които им помагат, симпатизантите и най-радикалните екстремисти, цифрата може да скочи до 20 000 ''опасни'' за Европа.

Нормалното наблюдение включва 20 до 30 агенти, понякога дори 80. Ако трябва всички потенциални заподозрени да бъдат проследени, то ще трябват между 120 000 и 500 000 агенти из цяла Европа. Мисията невъзможна!

Същото важи и за наблюдение по гари и спирки. ''Достъпът до пероните, до цялата жп мрежа, до гарите, всичко е отворено пространство", отбелязват експерти, ''Можем да сложим камери там, но не може да се изгради система, подобна на тази на летищата'', допълват те.

Засега единствената влакова линия в Европа, която системно проверява пътниците и багажът им, е линията под Ла Манша, както и няколко високоскоростни влакове в Испания. Навсякъде другаде проверките са от цивилни или униформени полицаи, видеонаблюдение и обучени кучета.

А БиБиСи логично пита какво ще стане с железопътния транспорт, ако и на гарите трябва да бъдем два часа по-рано, както по летищата? 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase