Снимка: Reuters, архив

Слабите резултати на матурите по математика при седмокласниците и зрелостниците не са изненада. Спадът на нивото в математическата подготовка на българските учениците се наблюдава от години, коментира пред Dnes.bg Илиана Цветкова, дългогодишен учител по математика в Софийска математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ).

Това, което видяхме – най-слабите резултати от 6 години насам при 7 клас, е заложено преди години и се крие в неглижираното отношение на обществото и институции ни към образованието, смята тя. Все по-слабите резултати от година на година в математиката, а и като цяло, означава, че образованието ни е оставено на инерция.

Още по темата

В обучението по математика трябва да се променят доста неща, за да имаме други резултати и на първо място да се увеличат часовете, които да са за упражнение. Според международните изследвания в областта на математиката и природните науки нещата у нас вървят зле. От пето - шесто място преди време, днес сме паднали драстично надолу, обясни математикът.

Тя категорично не е съгласна с обвинението, че тази година задачите са били по-трудни. "Напротив, всяка година първият модул става по-лек. Всеки, който се занимава с математика, може да го потвърди. Някои от моите ученици  са го решили за 18 минути, а за него са предвидени 60. Отчитам факта, че учениците от СМГ са много добре подготвени. Същото потвърдиха колеги от Първа частна математическа гимназия и други градове", обясни тя.

Изводът според нея е, че ученици, който имат повече часове по математика, са се справили. Оттук първият и основен проблем - часовете по математика в училище са малко. Матурите се изтеглени през май, учителите нямат достатъчно време да си предадат материала и да направят упражнение, обобщение на изученото. Имам предвид обикновените училища, а не такива като нас, които са профилирани, уточни Цветкова.

Друга причина за слабите резултати е лошото разпределение на материала до 7 клас.

До 4 клас материалът е много олекотен. Това се направи преди години, когато се въведе 6-годишното образование, което така и не се наложи, но структурирането на материала остана. "В момента колегите от начален курс се чудят какви задачи да им измислят, защото децата смятат до 100 само със цели числа. Децата решават, че математиката е лесна и няма нищо сложно, което да се учи и в 5 клас връзката се къса", обясни тя. Затова резултатите от малките матури - при 4-класниците, са неадекватни, смята специалистът.

"Не може цял клас от произволно училище да има оценки от 5 и 6 по математика. Учебната програма би трябвало така да е структурирана, че болшинството деца в 4 клас на външното оценяване да изкарват 4 и 5. Тези високи оценки означават, че нещо не е наред", смята Цветкова.

Ако погледнем какво се учи в другите държави, ние не сме свалили материал от по-горните класове - още в 6 клас там се изучават Питагоровата теорема и еднаквите триъгълници. Мит е, че нашите деца са претоварени. Ако се направи реорганизация, може да се намери място за повече часове, както е в частните гимназии. Ако децата имат достатъчно часове и са добре подготвени, ще изчезнат и частните уроци.

Друга причина за слабото представяне на втория модул при 7-класниците е, че нашите деца не са научени да мислят. Научени са да прилагат процедури. "Колегите нямат време да ги оставят да открият сами решението, да пробват оттук-оттам, да разнищят условието. Затова им казват: "Тази задача се решава така, другата - еди-как си“. Дават им наготово решенията", смята математикът. Децата ни се опитват да научат процедурата и ако има дори малка промяна в условията на задачата, не могат да го осмислят.

При зрелостниците слабите резултати са по аналогични причини, но там много често липсва и мотивация. След 7 клас който е успял да влезе, където е искал, забравя завинаги математиката и спира да учи сериозно. Когато решат да се явят на матури след 12 клас, защото им трябва за кандидатстване във ВУЗ, вече са изпуснали материал, а в математиката много трудно се наваксва.

По думите й идеята да се намали времето при матурите по математика при зрелостниците е безсмислено. "Чух аргументацията, че те и без това излизат в 10 часа. Ако е дисциплина, на която се проверява ниво знание, може би това ще работи", допълни тя.

Но за математиката, където се проверяват няколко нива на познанието –  умения, знания, приложение, анализ и синтез, те не могат да бъдат проверени с въпрос, на който знаеш отговора веднага. Намалим ли времето за матурите по математика за догодина, това ще е още по-голяма катастрофа", убедена е Цветкова.

Относно ситуацията в Кърджали тя е категорична, че е имало помощ отвън. "Очевидно някой там не си е свършил работата, каза тя. "Допускам  и това, че нещата са направени умишлено. Тази година при строгата организация с камерите и квесторите резултатите са други. Така лесно не можеш да смениш нито поколенията, нито манталитета на работа", обясни Цветкова.

Изводът от поредните слаби резултати от матурите е, че е нужна промяна в преподаването. Трябва обаче да сме наясно, че образованието е много консервативна система, ако въведем малка промяна сега, тя ще даде резултат след няколко години. А пък големите и резки промени не са хубави, защото не знаем до какво ще доведат, предупреди Цветкова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase