Навършиха се 20 години от реализирането на първата картова трансакция в системата БОРИКА. Тя е извършена на банкомат в клон „Доверие“ на Обединена Българска Банка. На тази дата стартира реалната работа на картовата система БОРИКА.

Юбилеят бе отбелязан в Националния археологически музей, като обръщения направиха г-н Любомир Цеков – Главен изпълнителен директор на националния картов оператор БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ, г-н Стилиян Вътев – Главен изпълнителен директор на първата банка-участник в системата – Обединена Българска Банка, г-н Димитър Костов – член на УС и подуправител на Българска народна банка и г-н Левон Хампарцумян – Главен изпълнителен директор и представител на УС на „УниКредит Булбанк“.

Сред поканените гостите бяха хора, пряко ангажирани в реализирането на проекта, банкери и журналисти. Г-н Любомир Цеков връчи, от името на БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ, юбилейни плакети на всички, участвали и дали своя принос за реализирането на първата картова трансакция в системата БОРИКА.

Историята показва, че в периода 1990 г. – 1993 г. са правени усилия за въвеждането на банкови карти и изграждане на мрежи от банкомати и ПОС терминали от някои търговски банки.

Реорганизацията на банковата система през този период и създаването на платежни системи, отговарящи на съвременните и модерни тенденции в Западна Европа и Съединените щати, са една от основните и приоритетни задачи на Българска народна банка. С решение на УС на БНБ от 4 февруари 1993 г. се създава фирма БОРИКА, на която е възложено изграждането на национална платежна инфраструктура за разплащания с банкови карти.

Въпреки, че картовите продукти са част от услугите на търговските банки, БНБ изиграва сериозна роля в създаването на условия за тяхното развитие – изграждане на нормативна рамка и на инфраструктура за обслужването им.

Малко страни от Централна и Източна Европа могат да се похвалят и към момента със собствена инфраструктура, която обслужва и глобални, и местни продукти. Партньорските взаимоотношения между БНБ, като регулатор и търговските банки, като пазарни субекти, водят до това, че в България имаме надеждни платежни системи, отговарящи на изискванията на международните регулации и в също време ценово-ефективни и достъпни услуги, които се ползват от широк кръг потребители, включително пенсионери и социално слаби граждани.

Статистиката на Европейската Централна Банка показва, че България е с 20% над нивото за Централна и Източна Европа по брой издадени карти на глава от населението, с 36% над нивото по инсталирани банкомати на глава от населението и 8% над нивото по инсталирани ПОС терминали на глава от населението.

Банковата общност е направила и продължава да прави достатъчни инвестиции, за да могат нейните клиенти да се възползват от всички модерни и съвременни начини за разплащания.

Други интересни исторически факти – 2-и май 1995 г. е инсталиран първият „външен“ банкомат в централата на Българска Пощенска Банка /НДК/. През юли 1995 г. е включен първия ПОС терминал за разплащания с карти. До края на годината са издадени 381 карти и са инсталирани 23 банкомата и 1 ПОС терминал.

Пионери в новите услуги са Обединена Българска Банка, Българска Пощенска Банка, Банка ДСК и Първа Инвестиционна Банка.

На 26 януари 1996 г. е направена първата междубанкова трансакция между ОББ и Българска Народна Банка, а от септември БОРИКА е включена в международната мрежа за плащания на Europay/MasterCard.

В следващите години разпространението на картите се развива с бързи темпове, като до края на 1999 г. са издадени 263 735 карти, инсталирани са 279 банкомата и 497 ПОС терминала.

След 2000 г. продължава въвеждането на нови услуги, като през 2004 г. БОРИКА, заедно с банка Биохим, първи в Света получават сертификация от VISA за акцептиране на карти с чип (EMV карти). Една година по-късно започва и издаване на такива карти, пилотно с банка Алианц България.

През 2006 г. е въведенo приемане (acquiring) на 3D плащания по схемите Secure Code на MasterCard и Verified by VISA. През 2009 г. е реализирано и издаване (issuing) на 3D карти за сигурни плащания в интернет.

През 2010 г. двата национални оператора БОРИКА и Банксервиз се сливат, като образуват новата компания БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ, собственост на банките в страната. Следват новаторски услуги, като CashM – изпращане на пари през банкомат и mobb – плащане през мобилен телефон.

Към края на 2014 г. броят на картите в обръщение, в системата на БОРИКА е 4 282 307. Към мрежата са свързани 3 111 бр. банкомати и 46 261 ПОС терминала. Общият брой на трансакциите на банкомат е 70 617 165, а на ПОС 45 739 885.

През 2013 г., по инициатива на БНБ и Съвета на директорите на БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ, стартира проект за създаване на местен картов продукт – БиКарт/BCard. Ролята на БиКарт ще бъде въвеждането на иновативни бизнес модели и платежни услуги, които да повлияят на развитието на безкасовите разплащания в страната, да дадат възможност на по-широк кръг търговци да се възползват от удобствата на безналичните плащания, да предложи удобно средство за разплащане и към държавни и общински електронни услуги.

„БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ“ АД е акционерно дружество, собственост на Българска Народна Банка и търговските банки в страната. Компанията удовлетворява потребностите на своите акционери и клиенти като покрива и поддържа високи стандарти за качество, надеждност и сигурност.

"БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ" играе роля на основна информационно-технологична инфраструктура на платежната индустрия в България, като оперира системите БОРИКА, БИСЕРА 6, БИСЕРА 7-EUR и СЕБРА.