Като исторически момент определи влизането на страната ни в Шенген Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи пред Bulgaria ON AIR. Икономическият факт е, че за нас нищо не се променя като бранш, което в крайна сметка е лошо за нас като превозвачи. Данни показаха, че българските превозвачи губят над 200 млн. евро годишно. По-стряскащото е, че ние продължаваме да губим тези пари 14-а година, откакто България е пълноправен член на ЕС.

Рашков припомни, че в правата на европейските граждани е именно това - свободното движение на стоки и хора. "Бидейки в сферата на услугите, когато транспортът се оскъпява за излишно чакане по границите, това нещо се прехвърля към нас като крайни потребители и ние плащаме по-скъпо в магазините. Всички пунктове в момента имат различно ниво на изчакване. Миналата седмица имахме дискусии с румънски превозвачи, които казаха, че на Русе от тяхна страна се чака над 2 дни. Ако вземем предвид разстоянието Букурещ - Русе, което е под 100 км, изчакването на стоки 2 дни е наистина безумие", допълни Рашков.

Николай Рашков даде за пример стоките в магазина, които са между 15-18% по-скъпи от останалите стоки на западноевропейския пазар. “Ако забележите продуктите, които се продават на касите на магазините - от ножчета за бръснене до дъвки, това са стоки с много нисък праг на чувствителност на цената. И ако направите съпоставка с тези стоки в нашите магазини и същите стоки в западноевропейски вериги - те са по-евтини", посочи Рашков.

Той е на мнение, че икономиката ни се стопира. "Това са петте STOP-а за нашата икономика, които продължават да ни държат назад - това са граничните пунктове, на които има изчакване. Оттук нататък нещата са изцяло в ресора на нашето правителство. Важно е, каквито и да са политическите проблеми, ние да имаме здраво правителство, което да може да взима решения и да продължава напред".

"Ако вземем стоки, които излизат от Турция, имаме български камион, който товари там, стига на границата ни с нея, изчакването е средно около 2 дни, ако не преминава територията на България. След това отива в Русе и така средно сме убили 4 дни от седмицата. След това, преминавайки Румъния и стигайки границата с Унгария, обикновено там чакането е около ден - убихме 5 дни, което е работната седмица на всеки един от нас. Но тук е важен и износът, не само вносът", коментира още Рашков.

Рашков призна, че браншът има проблем с липсата на качествени квалифицирани кадри.

"Всяка една компания се спасява сама за себе си. Ние имаме нужда от държавна политика, която да може да развива сектора. Имаме нужда от експертиза в Министерството на транспорта - хора, които наистина разбират от сухопътен транспорт. А най-спорната наредба е връщането на камиона до мястото му на регистрация - нещо, което е лишено от логика. България води дело срещу тази разпоредба. Силно се надяваме тя да бъде отменена", заяви Николай Рашков.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase