Снимка: БТА

"Необходимо е да се прилагат на практика санкциите за родителите, които не пускат децата си на училище. Освен поощрения, трябва да има и много строг контрол", заяви министърът на образованието Меглена Кунева, цитирана от пресцентъра на МОН.

Още по темата

Министерството на образованието и науката започва внезапни проверки, за да види къде има записани ученици, които обаче реално не ходят на училище и ще информира общините за това, за да бъдат взети необходимите и разписаните в закона мерки, коментира тя в Стара Загора.

Кунева цитира данни, според които близо половината от ромските деца не са записани в детската градина, въпреки че предучилищното образование за 5 и 6-годишните вече е задължително по новия образователен закон.

Това означава, че тези деца ще имат трудности в първи клас, защото няма да говорят добре български, това за съжаление означава и ранно отпадане от училище, вероятно ранно създаване на поколение и зависимост от социалните помощи, посочи Кунева. По думите й в интерес на обществото и икономиката на страната е да се положат всички усилия за обхващане и задържане на ромите в образователната система.

Има примери за роми с високо образование – магистри и докторанти, но е факт, че много малък процент от тази общност стигат до университета. В първи клас 20 на сто от учениците са роми, в седми клас техният брой пада до 7 процента, а 12 клас са едва 1%, каза още Кунева. Големият брой деца, които отпадат от училище, правят това между пети и осми клас.

Проблемът не е в средствата, които се дават за образование, а в огромния обем средства за социални помощи и безработица, които са вследствие на това, че ромите нямат достатъчно образование.

Кое е по-добре за държавата – външен фонд да даде стипендия за деца над 9-ти клас или от държавния бюджет да се плащат детски на малолетни момичета, попита риторично тя.

Тя коментира, че стипендиите за учениците по проекта се отпускат от международния донор – Ромския образователен фонд, финансиран от Европейската банка за възстановяване и развитие, Световната банка и Европейската комисия, а държавният бюджет ще отдели средства за учителите – за обучения, квалификация за работа с уязвими групи и възнаграждения.

Кунева посочи още, че МОН годишно отделя над 20 млн. лева за стипендии за успех и социални причини за всички гимназиални ученици. Една трета от всички младежи в гимназията получават стипендия, средно около 80 хиляди човека на година, коментира тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase