Снимка: bTV

Само преди няколко седмици от НЗОК излязоха с обръщението, че бюджетния дефицит на касата може да достигне 200 млн. лева.

На 25 май тази година от протокола на заседание на здравната каса става ясно, че е решено предоговаряне на цените на клиничните пътеки, защото пари няма. Това е точка две от дневния ред. Точка едно обаче е по-интересна и явно по-важна – откриване на обществена поръчка за доставка на леки автомобили за нуждите на НЗОК. Става въпрос за 20 возила.

В регистъра за обществените поръчки са описани 6 вида автомобили, от които касата има нужда – луксозен седан и луксозно комби, автомобили среден клас - съответно седан и комби, миниван и бус.

Още по темата

Справка с официалните каталози на производителите показва, че поне две трети от марките коли, представени у нас, отпадат с елементарен, но законен финт - изискване на поръчката е всичките шест вида автомобили да са на един производител и вносител. Това означава, че за да покрие държавната поръчка, фирмата трябва да произвежда всичко – от луксозен клас коли до товарни бусове.

А техническите изисквания за автомобилите са един дълъг и крайно специфичен списък, съобщи bTV. Междуосовото разстояние например изхвърля 90% от възможните марки. Копче за безконтактно запалване, асистент за потегляне по нагорнище и седалка за водача с лумбално регулиране са едва малка част от екстрите, от които здравната каса явно има неотложна нужда.

Бусове, ванове и коли с подобни параметри правят едновременно само 5 производители – три френски марки и две германски. Четири от потенциалните пет участъци обаче не могат да участват в конкурса заради дребни, но задължителни условия за участие. Като например минимално разстояние между осите на колите.

И накрая се оказва, че условията всъщност са доста сходни с каталога на една конкретна марка автомобили.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase