Аню Ангелов Снимка: архив, БТА

Поредни данни за това колко многобройни са били полетите на експремиера Бойко Борисов с правителствения Авиоотряд 28 извади днес парламентарната комисия, която разследва полетите на властта с авиоотряда и въздухоплавателни средства на ВВС през периода 2009-2013 година.

Общият брой полети, извършени с Авиоотряд 28 с Бойко Борисов на борда, е 267. Те са стрували само като гориво над 1 млн. и 600 хиляди лева на бюджета. Бившият министър-председател е прекарал във въздуха 37 денонощия. Общият брой дни с полети с него е равен на една високосна година или 366 дни, пресметна днес председателят на комисията Венцислав Лаков от „Атака“. Той изчисли, че за тези 37 денонощия са изминати около 666 000 километра, което е равно на 17 пъти обикаляне на екватора или 1,75 пъти разстоянието до Луната. Отишъл е до там и малко не му е стигнало да се върне, поясни Лаков.

Още по темата
Разходите на Авиотряд 28 за периода на работа на комисията са 32 917 000 лева, обясни Лаков. Това показва информацията от последните събрани данни на експертите на комисията. Днес стана ясно, че има полети до Испания и Италия, които са с неизвестна цел. По думите на Лаков самолетите на Авиоотряда са били използвани и за участие във форуми на ЕНП. Засечен е и полет, с който бившият премиер се е придвижил до Италия за благотворителен мач с негово участие.

Бившият военен министър Аню Ангелов дойде днес на изслушване пред временна парламентарна комисия. Той беше поканен на заседание още преди лятната ваканция на парламента, но тогава не дойде, което предизвика гневни реакции у членовете на комисията. Днес председателят й Венцислав Лаков смекчи тона, като обясни, че „лоша комуникация“ е причината за предишното неявяване на бившия военен министър. Ангелов беше изслушан във връзка с 63-те полета с военна техника на властта.

От медиите разбрах, че е трябвало да се явя някъде, където не се съм явил, обясни бившият министър. Членовете на комисията се интересуваха главно от списъка с пътниците на полетите с премиера, както и спазени ли са законите, като са били използвани военни машини за превозване на ВИП-ове.

Не са нарушавани никакви императивни изисквания на ВВС. Нищо не крия. Не мога да знам кои точно охранители от НСО летят с министър-председателя, не мога да знам кой точно лети с него, заяви Ангелов.

Нито по Закона за въоръжените сили, нито по основната заповед, с която функционират те, има някакво правно основание ВИП лица да летят с машини на ВВС. Подобни полети мога да се осъществяват само ако се сключи договор между МО и определено ведомство и при извънредни ситуации, бяха установили от комисията. Бившият министър обаче намери основания за въпросните полети. По негови думи сигурността на премиера, председателя на НС и президента е задача на военните.Според Ангелов в Националната отбранителна стратегия е записано, че при необходимост се оказва помощ на други държавни органи и организации. Той обясни, че е абсолютно нормално ВВС да работят за осигуряване на сигурността, живота и здравето на тези персони.

Ангелов призна, че е имало нареждания „през него“ до шефа на отбраната за определени полети. По думите на ексминистъра обаче той винаги е бил информиран, макар и по-късно.

Ангелов беше категоричен, че бившият министър-председател е дал нареждания на тогавашния финансов министър Симеон Дянков да възстанови разходите на МО от държавния бюджет.

Не може в правния мир да се регламентира всяко едно действие. Знаем още от римското право, че всяко действие, което не е забранено от закона, е разрешено, заяви Ангелов.

Той все пак уточни, че има нужда от нова нормативна уредба и призна за своя грешка, че не го е направил. По негови думи обаче няма ощетени от полетите на властта с военните машини.

Темата се върна и на прословутите предизборни полети с военна техника. Лаков поиска да знае защо Ангелов е дал резолюция за чисто партиен полет по време на кампанията за местните избори през 2011 година.

Хеликоптер Кугър по време на предизборната кампания през 2011 година, на 28 октомври, е летял по маршрут Крумово-Долна Митрополия-Крумово.

Тогавашният премиер Бойко Борисов открил пътен възел Скобелева майка в Пловдив и ясно изразява подкрепа за тогавашния кандидат-кмет Иван Тотев. В 12.30 часа пък прави първа копка в Асеновград и после се озовава в Долна Митрополия и Плевен, където дава рамо за кандидат-кмета на Плевен Димитър Стойков.

Ангелов обясни, че при него не идват заявки за целта на полета, а само дестинациите. Според ексвоенния министър действително трябва да има списъци на пътниците, но все пак се разбра, че такива липсват в някои случаи.

Анкетната комисия беше формирана заради избухналия скандал, при който стана ясно, че футболният отбор „Витоша“ Бистрица, известен като Бистришките тигри, където играе Борисов, и отборът на отцепилия се от ГЕРБ Емил Димитров -  „Чавдар“ Етрополе, са летели с правителствения самолет до Варна, за да играят приятелски мач.

Впоследствие стана ясно, че липсват списъци с пътниците на борда. Днес се разбра, че има и неотбелязани никъде полети.

Комисията има още две заседания до финала на работата си. Предстои членовете да изготвят доклад. Чака се и проверка на Сметната палата в Авиоотряда. В прокуратурата пък също има иззети документи по две досъдебни производства за Авиоотряд 28.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase