Снимка: Теленор

Ако сега влезем в час и попитаме децата какви искат да станат когато пораснат, сигурно огромен процент от тях ще ни отговорят кратко и ясно - инфлуенсъри. И ако преди време ние сме мечтали да се реализираме като адвокати, лекари, механици или балерини, днес подрастващите имат много различно възприятие за света - често свързано с присъствието им онлайн.
И в това няма нищо лошо. Интернет носи със себе си редица позитиви. Учим, развиваме се, имаме достъп до целия свят и неговите тайни съкровища. Но заедно с огромното познание идва неминуемо и огромната опасност. А в свят, в който да си винаги онлайн е необходимост, е редно да се замислим как да предпазим именно тях, децата ни, от опасностите, които ги дебнат в мрежата. Само преди дни, в последния уикенд от месец октомври, Теленор България, проведоха за пореден път своята информационна и обучителна кампания “Дигитални скаути: Знаеш, преди да скролваш”. Нейната цел е посредством мобилно приложение, и сякаш като на игра, да помогнат на децата и тийнейджърите да осъзнаят какво ги дебне от другата страна на екрана, да ги научат да го разпознават и да им дадат ценни съвети как да се справят с рисковите ситуации адекватно. Така, че да има само добре научени уроци и по-малко препатили млади глави.

На помощ в тази мисия идват разбира се и популярните лица. Онези, които са сякаш винаги онлайн и които напоследък са една от най-интересните ниши и в бизнеса и в света на тийнейджърите - инфлуенсърите.
Срещаме ви с Дамян Диамандиев, специалист по маркетинг, инфлуенсър и комик, който е посланик на кампанията вече втори сезон. Той определено има какво да сподели за технологиите и тяхното място в света на децата.

Как започна да се занимаваш със социални медии и маркетинг?

Като човек, израснал с компютър и станал свидетел на цялостното дигитално развитие в световен план, присъствам в социалните мрежи още от самото им възникване, в лицето на платформата MySpace. После се появи Facebook, където пребивавам от 2009 г., после Twitter, Instagram, YouTube, а вече и TikTok.
Завършил съм в чужбина бакалавърска и магистърска степен по бизнес администрация и международен мениджмънт. Там изключително много се наблягаше на Web 2.0 услугите, което провокира моя ранен интерес в тази област, както и създаването на първия ми уебсайт през 2012 г. – Финансов блог и социална мрежа. Сайтът беше “опитно зайче” в ръцете ми, с което аз експериментирах и се учех. Тогава разбрах колко са значими социалните мрежи, техният огромен маркетинг потенциал, както и ролята на онлайн търсачките и целия Google арсенал.

След дипломирането ми започнах да помагам на най-различни фирми да усвоят потенциала на дигиталните си продукти и услуги, прилагайки обширна гама от маркетинг техники за растеж. Не малка част от тях е обвързана директно със социалните мрежи.

Какво те мотивира да станеш част от кампанията на Теленор, “Дигитални скаути: Знаеш, преди да скролваш”?  

Участието ми в дигиталния свят от ранното му създаване ме е сблъсквало с неговата сила и влияние върху хората, включително и в негативен план. Всеки човек със средни компютърни познания и някакъв тренинг в сферата на дигиталните комуникации е способен да идентифицира най-различни онлайн опасности Фалшиви новини; Тролове; Фишинг; Търговия с компромати; Финансови измами; Заплахи; Тормоз, списъкът може да бъде безкраен. Проблемът идва, когато всички тези онлайн заплахи надвиснат над някого, който има същия онлайн достъп като всички останали, но няма тренинг и компютърни познания. Тези хора са в рискова група, податлива на онлайн злоупотреби. Такива хора най-често са деца, но често и възрастните могат да попаднат в капан - грубо около 70% от населението ни според данни на НСИ. Тук идва крещящата нужда от кампанията “Дигитални скаути” на Теленор.
Винаги съм лобирал против интернет невежеството и измамите онлайн, защото знам, че хората имат нужда някой да им обясни на разбираем за тях език. В тази връзка, проектът “Дигитални скаути” абсолютно съвпада с възгледите и разбиранията ми, което е и причината да го подкрепям всеки път с две ръце! Нуждата от дигитално образование е на лице, а кампанията на Теленор, по изключително естествен за аудиторията начин, дава възможност на децата да учат, докато се забавляват. Тази форма на разбиране на онлайн пространството, е начинът да достигнем до тях, сега, в този момент, за да пораснат като ерудирани и информирани млади личности, които разбират как да се справят с недоброжелателите онлайн.  

Колко е опасен животът онлайн?

За съжаление, това не е нещо, което мога да измеря по десетобалната система. За въпросните 70%, които споменах по-горе, животът онлайн съдържа голяма доза риск. Всички имаме познати, които са ставали жертва на финансови измами – чрез източване на карти, чрез пращане на пари на някого, плащане за несъществуваща услуга и т.н. Познаваме хора, чиито компютри и информация са били криптирани с цел искане на откуп. Познаваме и такива, които са били злепоставяни в интернет – дори на политическо ниво.
Дори ако не си бил пряко измамен или ограбен, то ти най-вероятно си страдал косвено. Някои от начините да пострадаш косвено онлайн са свързани с обмена на фалшива информация по дигитален път: фалшиви новини, фалшиви коментари, фалшиви мнения и нагласи, създаването на изкуствени представи, фалшиво недоволство и други. Така определени кръгове влияят на общото мнение, ползвайки създадените нагласи за лични цели: политически, икономически или социални. Такива влияния се наблюдават осезаемо днес, по време на изборни кампании, във времена на световна пандемия.
Запознавайки се с кампанията “Дигитални скаути”, осъзнах, че заедно с моята експертиза и опит в полето на социалните мрежи и с помощта на един от лидерите в телекомуникационния бизнес у нас, ще имам възможността да помогна на всички, които ме следят да разберат значението на онлайн сигурността. Всъщност, днес тя не е толкова недостижима. Имаме на разположение толкова много инструменти, с които да се защитим - от антивирусната програма на компютъра, до услуги като

“Онлайн защита”

или

“Родителски контрол”

, които ни помагат да прецеждаме съдържанието, което потребяваме и да се чувстваме защитени, браузвайки в мрежата.

А как се роди каналът Haha.bg?

www.haha.bg

възникна по естествен път като резултат от професионална ориентираност и лични интереси в областта на забавното. Всичко започна от обикновена Facebook група за вицове на име Кеш Виц, която набра скорост за месеци. Видях интереса и глада на хората за качествен и интелигентен хумор.
Създадох уебсайта, като социална мрежа за

вицове

и

смешни истории

, както и прилежащите социални канали в Instagram, Facebook, YouTube и Twitter. Стартът на проекта беше на 1 октомври 2018 г. Да, haha.bg е вече на три годинки!
Основното съдържание, което качвах, бяха писмени и видео вицове, редактирани и адаптирани от мен, както и смешни истории, разказани от мен или от гост-автори.
През 2019 г. започнах да излизам на сцена като гост в комедийни формати, което прерасна в създаване на собствено комедийно шоу – „Вицария“ за вицове и смешни истории Open Mic. Шоуто се е провеждало над 50 пъти из цяла България. Гостувал съм десетки пъти в радио и телевизионен ефир.
В края на 2019 създадох и ТикТок канал, който се изстреля до 130 000 последователи за по-малко от две години.
Днес се радвам на участия в големи кампании като Дигиталните скаути на

Теленор България

и съм щастлив, че се борим за една по-безопасна интернет среда.

Кой беше първият момент, в който осъзна, че си популярен и можеш да влияеш на аудиторията си?

Един път, в началото на Ковид пандемията, бях до магазина. Един от клиентите след мен ме разпозна по гласа, докато носех маска. Поздрави ме и ми каза да продължавам в същия дух, което ме мотивира да съм по-отдаден на собствения си проект.

Може ли човек да се защити от всички опасности в мрежата?

За съжаление – не. Щом си в мрежата, ти поемаш риск, както с всяка друга инициатива, която можеш да поемеш. Можеш да намалиш риска, като се образоваш и спазваш правилата. Същото е и в интернет. Тук идва ролята на Дигиталните скаути, които те образоват и те учат на най-важните правила за онлайн безопасност.

Какъв е личният ти опит с онлайн престъпността?

Дори и аз веднъж се отървах на косъм да ми откраднат Инстаграм страницата. Вързах се на фишинг съобщение и въобще не съобразих, че хората, които ми искат личните данни, не са от Инстаграм, а са просто хакери. Разбира се, те се бяха маскирали доста умело, което подведе дори и мен. За щастие, успях да реагирам своевременно и изпреварих хакерите с мигновена смяна на паролата ми. От тогава имам активирана двойна защита.

Тук много ми помогна друг инфлуенсър - моят млад приятел

Аристотелис Кокинис,

който мигновено ми отвори очите за грешката, която съм допуснал.

Получавал съм заплахи онлайн, в които посредством фотошоп, са прикачвали лицето ми на крайно агресивни изображения. Хаквали са ми Skype акаунта с цел изпращане на масови фишинг съобщения на контактите ми. ...и много други.

Има ли безопасна социална мрежа?

Не – точно, както няма и безопасен транспорт.

Какъв е съветът ти  към твоите последователи, когато става въпрос за онлайн безопасност?

Старая се да спазвам някои основни правила за интернет безопасност:
●    Гледам критично на всяка информация онлайн, проверявайки достоверността и източника.
●    Използвам по-засукани пароли.
●    Използвам допълнителен слой защита.
●    Не кликам на линкове в имейл, без да съм сигурен в изпращача.
●    Не кликам на линкове в съобщения от приятели/познати, преди да получа информация какво съдържат.
●    Участвам във всяко издание на  Дигитални скаути! И всеки път научавам нови и нови неща.
Какъв е изводът? Интернет е голям и опасности дебнат отвсякъде. Дори и най-обиграните професионалисти. Важно е обаче да сме винаги информирани и непрестанно да актуализираме знанията си в една среда, която е не само динамична, но и непрестанно изменяща се. Кампании като “Дигитални скаути” дават възможност на децата да трупат ценни и полезни знания, точно в периода, в който формират своите навици и усет за живота, а на нас възрастните, дават усещането за спокойствие. За да знаем, че децата ни са сигурни, че могат да преценят и правят информиран избор, сега и в бъдеще.