Снимка: Gettyimages

В България голяма част от хората проявяват различни симптоми на паник атаки - внезапен страх, тревожност, усещане, че нещо лошо ще се случи, болки в гърдите, затруднено дишане, буци в гърлото, замаяност и желание за бягство. Това са и най-честите оплаквания, които чувам напоследък, разказа в интервю за БТА психологът Клементина Стратиева. Тя изпробва иновативен подход - дава възможност на хората да споделят проблемите си и да бъдат консултирани по телефона.

"В ситуация на паническа атака клиентът се нуждае от мигновена помощ от своя терапевт или психолог, който знае точно какво да каже в този момент, за да успокои човека и да го извади от състоянието, в което е попаднал", обясни експертът.

"Хората се обаждат заради проблеми от различно естество. Вътрешни противоречия, проблеми в семейството - съпруг, съпруга, деца, извънбрачни връзки. Трудна адаптация в работата или в обществото като цяло. Ниска самооценка и невъзможност за създаване на стойностна емоционална връзка", споделя специалистът.

Стратиева разказа, че тийнейджърите често й се обаждат заради проблеми в училище или семейството, загуба на мотивация, подигравки на съученици или несподелена любов. По думите й те предпочитат донякъде анонимността, като по този начин по-лесно изразяват себе си и своите тревоги и проблеми. Връстниците им биха ги подигравали, ако научат, че посещават психолог, а по телефона никой не може да знае, че са потърсили и получили професионален съвет, обясни експертът.

"По телефона може да се дадат насоки, техники за справяне. Имам случаи само с консултация по телефон резултатите да са много добри - като паническите атаки, за които говорихме вече. Чести са случаите, клиентите да искат да си "излеят душата", да споделят без да бъдат съдени, а просто изслушани. Ако проблемът е по-дълбок се налага индивидуален подход, не по телефон“, допълва Стратиева.

В България все още има хора, у които има известни притеснения да потърсят психолог или психотерапевт, споделя Стратиева. Тя обаче вярва, че с времето нещата ще се променят и все повече хора ще потърсят екпертна помощ по един или друг начин.

"Когато клиентите се обаждат за пръв път разговорът трае около 20-30 минути. Разбира се има и такива, които имат нужда да разговарят и повече. Обаждането струва 0,60 лв. на минута, като идеята на леко завишената тарифа е да се обаждат хора с мотивация, които наистина имат нужда от специалист", казва Стратиева. Така цената на консултация се получава 36 лева за един астрономически час.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase