Снимка: Reuters, архив

"Научете агресивните деца да поемат отговорност", призовава от страниците на "Новинар" психологът Надежда Милева.

Апелът й е по повод на случая с десетгодишния Митко от СОУ "Братя Миладинови" в Пловдив. Милева препоръчва детето да не бъде изхвърляно от системата. "Детето трябва да разбере, че е направило нещо лошо, да си даде сметка. Необходимо е да му бъде даден шанс да се промени. Всеки ден да ходи в класа си и да казва: "Аз ще бъда добър, нека децата се върнат отново към мен". Това е травма за всички деца в класа. В този момент не само в този клас, но и по принцип, когато стане нещо подобно, трябва всички институции да бъдат единни и да подкрепят цялата тази система. Трябва да се работи с целия клас, трябва да се работи ис родителите на всички тези деца, защото те са много изплашени от това, което им се случва", допълва Милева.

Проблемът се задълбочи в последните 10-15 години и остава нерешен. Най-много страдат от това т.нар. деца на прехода и техните деца, допълва в интервю за "Телеграф" психологът Такухи Езегелиян. Според нея обстановката в последните години обърква не само децата, но и родителите им.

От друга страна причина за агресията е и акселерацията, тоест преждевременното физическо съзряване на децата. "Това оказва и своето влияние върху психиката им - те са неподготвени както психологически, така и емоционално за това, което им се случва. В един момент се получава така, че детето е психически незряло за промените, които стават в тялото му. Възрастта, когато започва пубертетът, спадна рязко, аз лично съм имала случаи, при които децата навлизат в този период от на 10-годишна възраст. Преждевременното порастване на децата от своя страна отключва и проблеми като агресивно поведение", анализира Езегелиян.

"Когато се правят реформи в образованието, те не трябва да са спонтанни и на парче. Мерките не винаги са популярни. Ние загубихме вече две поколения", казва пред "Монитор" Иван Игов, училищен психолог, автор на държавните стандарти за обучение. Експертът е категоричен, че дуално обучение, което да позволява на учениците да се квалифицират, докато работят, трябва да се въведе.

"Това първо трябва да стане с разделянето на училищната система в горния курс на две. А след това наистина всеки според желанието си трябва да има възможност да продължи в академичен или практичен профил. Трябва да се даде възможност на големи компании да направят свои професионални центрове, в които учениците да прекарват половината си време, а другата половина да учат. И така, когато завършат този цикъл на образование, да имат и професия, и образование. Така се прави по света и няма нищо лошо да стане и у нас. Дори много сме закъснели. Всъщност нелепото е, че този модел е съществувал в България през 20-те и 30-те години на миналия век и сега всъщност трябва да се връщаме към добре забравеното старо", смята Игов.

Той засяга и темата за агресията в училище и по-конкретно случаят с десетгодишния Митко от СОУ "Братя Миладинови" в Пловдив, който проби тъпанчето на своя съученичка. "В България има осем институции, които са призвани да се занимават с детското поведение както в училище, така и извън него. И всички тези хора получават пари. А и до ден днешен те не работят в екип, не работят в една посока и нямат адекватни методи за справяне", допълва Игов.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase