Снимка: архив, Impact Press Group

През 2012 г. учениците ни са имали най-висок резултат по математика, откакто България участва в международното проучване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). То изследва нивото по четене, математика и природни науки сред ученици на средна възраст 15 години от общо 65 страни, като акцентът тази година е върху математиката.

В проучването са участвали 5 280 български ученици от 7, 8, 9 и 10 клас, съобщи зам.-министърът на образованието Атанаска Тенева и добави, че въпреки че резултатите тази година са малко по-добри в сравнение с предишните проучвания, нивото остава под средното.

По математика българските ученици са се наредили на 47-ма позиция с 439 точки. Резултатите са по-добри в сравнение с 2006 г. с 25 точки и през 2009 г. с 11 точки. Само 4,1 на сто обаче са българските ученици, които могат да се справят с най-сложните задачи в изследването.

На първо място по математика се нарежат учениците от региона Шанхай в Китай. На следващите позиции са Сингапур и Хонконг.

На осма позиция е първата неазиатска държава – Лихтенщайн, а след нея се нарежда Швейцария.

По четене България е на 51-во място в класацията на 65-те страни, но има голяма разлика в резултатите на момчетата и момичетата. Момчетата събират средно по 403 точки, а момичетата – 472.

Ние сме трети в класацията при разликата в резултатите между момчета и момичета, преди това са Йордания и Катар, обясни Светла Петрова, национален координатор на изследването.

Отличниците и при четенето са децата от Шанхай, Хонконг и Сингапур. След тях са Япония, Корея и Финландия.
По природни науки България е на 45-о място. Класацията пак е оглавена от Шанхай, Хонконг и Сингапур. След тях са Япония, Финландия и Естония.

Според средния си резултат България попада в една група със Сърбия, където средният резултат на учениците е 449 точки - Турция – 448 точки, Кипър - 440, Обединените арабски емирства - 434 точки, Казахстан - 432 точки.

Перу е с най-ниски резултати в изследването с 367 точки.

Основен извод от проучването е, че България е сред страните, където образователните постижения са силно повлияни от семейната и социално-икономическата среда. Колкото по-висок е образователният статус на родителите, толкова по-добри са резултатите на децата и в трите области.

Средният резултат на учениците, чиито родители са с високо образование, е със 117 точки по-висок в сравнение с децата с родители с ниско образование.

По-добре се справят децата от профилираните гимназии и профилираните паралелки на СОУ. Техните резултати по математика са с 36 точки повече в сравнение с останалите, с 42 точки по природни науки и с 53 точки по четене.

Атанаска Тенева обясни, че се готвят промени в учебните програми за постигане на по-добри познания в училище.

Въпросът е кога това ще стане, коментира тя. Засега обаче се предвижда увеличаване на часовете само в профилираната подготовка и то в 11 и 12 клас, а не по математика и български език.

Сред страните от изследването ние сме на предпоследно място по брой часове, в които се изучва математика в една седмица, но пък сме в челните редици по брой часове по природни науки, обясни Петрова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase