Ивайло Калфин. Снимка: архив, Булфото

Ивайло Калфин, евродепутат от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент пред Dnes.bg за европейските пари за следващия програмен период 2014-2020 година.

Очакваме да получим по-малко европейски пари по Програмата за развитие на селските райони в следващия програмен период. Доколко трябва да се притесняваме от това развитие и как се стигна до него?

Това, което България ще получи в следващия период до 2020 година, е договорено месец февруари от правителството на тогавашния премиер Бойко Борисов. Тогава са договорени националните пакети на всяка една страна-членка на Европейския съюз. България получава 2 милиарда евро повече средства общо за земеделие, като те отиват за директните плащания по силата на договора ни за присъединяване от 2005 година. Специално средствата за селските региони намаляват от около 2.6 милиарда на около 2 милиарда, тоест с около една пета.

По Програмата за развитие на селските райони и в момента има доста проблеми. В последния момент се пренасочва, голяма част от парите са под риск да бъдат загубени, търсим някакви възможности да се използват по програми, по които евентуално до края на годината да се усвоят. Това е един от аргументите на Брюксел за следващия период. Казват ни: „След като не сте изразходвали както трябва това, което ви е дадено, ще получите по-малко“.  Но парите вече са договорени февруари месец като национален пакет.

Още по темата

Откъде идват проблемите точно по тази програма, към която сме толкова чувствителни, предвид земеделските стопани у нас?

Ако попитате Министерството на земеделието, понеже аз съм питал няколко пъти през последните години, защо не върви тази програма, те ще ви кажат – защото нямало интерес към конкретните мерки. Конкретните мерки се правят от България – накъде и по какви проекти се насочват парите. Чак накрая, през последните месеци, започна да се пренастройва цялата система и да се насочват средства към мерки и програми, по които действително има интерес. Не са виновни потребителите, когато им дават такива условия за ползване на парите, с каквито в крайна сметка те не могат да се справят.

Мисля, че тази програма беше зле направена в България през последните години, затова тя не работеше както трябва. Надявам се да успеем да спасим тези средства, които са останали по нея.

Тоест не е европейска тенденция парите за селско стопанство да намаляват?

Парите за селско стопанство намаляват като процент от общия бюджет, но не намаляват като абсолютна сума. За България също не намаляват заради увеличените директни плащания, но тези, които са свързани с изграждането на инфраструктура, подпомагане на бизнеса в селските региони, въобще за създаване на условия за живот в селото и в по-отдалечените региони, за съжаление ще бъдат доста по-малко за България през следващия период.

Вярно ли е, че Европейската комисия е притеснена, защото ни липсва планиране и ясни приоритети по оперативните програми?

Вярно е. Това предстои да се договори от правителството от началото на септември. Приоритетите на всяка страна се включват в един нов инструмент - споразумение за партньорство с Европейската комисия, който всяка една страна-членка ще сключи. България беше първата страна, която представи проекта, отново от правителството на Борисов, но по него имаше много дефекти и беше върнат от ЕК за доработване. След това служебното правителство в края на май представи допълнителни идеи за подобряване на този документ, той обаче беше върнат отново.

Основната забележка от ЕК е, че сме много разпилени, че разпиляваме целите и не ги насочваме така, че европейските средства да доведат до определен резултат.

В началото на септември вече трябва с нов документ и приоритети новото правителство да започне преговори с Европейската комисия, от които ще зависи по какъв начин ще се насочат парите през следващите седем години.

В сложна ситуация сме на протести и недоволство срещу правителството на Пламен Орешарски. Това влияе ли по някакъв начин на преговорите освен на вътрешната обстановка?

В цяла Европа хората си изразяват мнението, в някои страни с милионни демонстрации. Това, което е проблем, е, че от април досега трето правителство се заема с един и същи документ и Комисията на предишните две им връщаше документите. Надявам се това правителство да има възможност да уточни приоритетите и да договори нещо, което е полезно за България. За това няма много време. Между септември и ноември е периодът, в който може да се сключи този договор, за да могат да започнат новите програми от началото на следващата година.

Протестите у нас стигнаха Европейския парламент, където се проведоха дебати, посветени на ситуацията в България...

Въпросът за протестите не е повдиган. На последното обсъждане по желание на ЕНП, те поставиха въпроса за участието на „Атака“ в парламента и въобще за поведението им в страната. Много ясно се видя от тази дискусия, че ключът една партия като „Атака“ да не бъде решаваща, е парламентът да работи пълноценно и ГЕРБ да се върне обратно в него.

Ако сега се стигне до нови избори, какво означава това за парите по европейските програми и за планирането по програмите?

Това значи, че четвърто правителство вече в рамките на няколко месеца ще започне да се занимава с един и същи документ и тепърва да навлиза във въпросите. Ако има избори сега, те ще трябва да бъдат през есента, не може по-рано. Правителството обикновено се създава няколко седмици след изборите. Отново ще се появи служебно правителство и след това редовно избрано, когато вече трябва да се приключват преговорите. Няма да доведе до добър резултат за страната пет правителства да водят преговори в рамките на няколко месеца.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase