"Алфа рисърч"

Румен Радев печели балотажа с 10% преднина пред опонента си Цецка Цачева. Вотът за него се подсилва откъм ДПС, АБВ, ВМРО и Веселин Марешки. Въпреки че никоя от тези партии не призова привържениците си да подкрепят някого на втория тур, избирателите им масово се насочват към генерала.

Това сочи социологическо проучване на "Алфа Рисърч", направено три дни преди изборите – между 9 и 10 ноември. То е проведено по поръчка сред 1100 души и заплатено от Нова телевизия*.

Още по темата

Данните показват, че приблизително 3,6 млн. души или 52,6% от всички избиратели ще гласуват на балотажа. Почти всеки пети от тези, чиито канидадати не се класираха за балотажа, ще се въздържи да гласува. Като цяло обаче се очаква висока активност и за втория тур.

Изследването е проучило и разпределението на гласовете на отпадналите от надпреварата играчи.

Според данните Радев трупа подкрепа най-вече от гласувалите за Пламен Орешарски избиратели на ДПС, 90% от които заявяват, че ше гласуват за него на балотажа.

Подкрепата си за Радев са готови да дадат също 80 на сто от гласувалите за Ивайло Калфин и по 40 на сто от избралите Красимир Карачанов и Веселин Марешки.

До четвъртък преди деня на вота Цачева също успява да мобилизира допълнителн аподкрепа, макар и доста по-ниска. 56% от избирателите на Трайчо Трайков са решили да гласуват за нея.

По 25 на сто от гласувалите за Каракачанов и Марешки също ще го направят. До момента Цачева не получава подкрепа от ДПС, сочи още изследването.

Допълнителните гласове към Радев и Цачева се основават на различни аргументи. Проучването показва, че Радев се възприема повече като възможния коректив на управлението на ГЕРБ и Борисов. Цачева пък се оценява като кандидатът, който няма да допусне България да се отклони от европейския си път на развитие.

Според "Алфа Рисърч" може да има промени в процентите в последния момент благодарение на около 25 на сто от решилите да гласуват. Те все още не са избрали на кого да дадат подкрепата си.

**********************

*Проучването NOVA ALPHA INDEX е съвместен проект на NOVA и социологическата агенция "Алфа Рисърч", с което ще се мерят нагласите на населението по важни обществени теми. Изследването е проведено в периода 9 – 10 ноември 2016г. от Алфа Рисърч по поръчка и заплатено от Нова телевизия.

Проучването е проведено сред 1100 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци.

Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица. Алфа Рисърч носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни. Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase