Снимка: БГНЕС/ЕРА

През юни 2019 г. бе конфискувано огромно количество наркотици на пристанището на Филаделфия. 20 тона наркотици наведнъж.

Властите твърдят, че наркотиците може да са за над 1 млрд. долара. Това не е като обичайните заловени пратки. Действително наркотици непрекъснато се внасят нелегално с контейнеровози контейнери, но този беше необикновен и различен случай.

Не просто заради огромното количество, а и заради участието на екипажа.

Това не се случва само на един кораб. Картелите са проникнали толкова дълбоко в операциите на MSC, че могат да ръководят екипажите на няколко кораба, натоварени с това огромно количество наркотици за Европа.

Създава се усещане, че гангстерите превземат световната търговия, съобщава Bloomberg TV Bulgaria.

Фактът, че най-голямата компания за морски превози се оказа в центъра на всичко това, го прави изключително болна тема, която може да повлияе на цялата индустрия.

В природата на глобалната икономика има едно интересно и проблемно напрежение.

Повечето хора не се замислят как точно пристигат стоките им. Те се превозват на борда на тези огромни кораби, които плават по целия свят.

90% от световната търговия се превозва с кораби и всяка година стоки за 14 трилиона долара се придвижват около света.

Морската индустрия е гръбнакът на глобализацията, на глобалната икономика. Това значи, че пристанищата, компаниите и митниците са под напрежение, за да осигурят бързи и безпроблемни доставки по света. Всяко отваряне на контейнер забавя търговията.

А това пречи на службите за сигурност и митничарите да проверят съдържанието на контейнерите особено обстойно.

Пристанище Анверс, Белгия

Северноевропейските пристанища, най-вече Антверпен или Анверс в Белгия и Ротердам в Нидерландия, от векове са критично важни за световната търговия, още от времето на търговията с подправки. В резултат на това, инфраструктурата около тези пристанища става все по-ефективна и грандиозна.

И след като пазарът на кокаина в Европа се разраства, е логично той да преминава през тези северни пристанища. Това дава възможност на дилърите да задоволяват пазара не само в тези две държави, но и в цяла Европа и дори в Африка и Азия.

Ние посетихме служителите на реда на една от тези митници, където се сканира товари, за които се смята, че съдържат нелегални продукти.

В този най-обикновен ден в Анверс, служителите отделят един контейнер с високо ниво на риск, вкарват го в скенера и накрая го претърсват. Пълен е с какаови зърна от Южна Америка.

Докато претърсват контейнера, те откриват почти хиляда килограма кокаин.

"Имаме много примери колко са креативни, за да скрият нещо от нас. Ще ви покажа изображение на Кадилак, на вносен Кадилак. Виждате всички странни пакети във вратата. Когато го проверихме, се оказа екстази – 50 килограма екстази. Тук виждате, че са напълнили кожата на ананаса с кокаин. Това е внос на тиково дърво от Еквадор. Лявата купчина има по-тъмни ръбове; кокаинът беше скрит в самата дървесина. Понякога крият неща и в стените на контейнера или ремаркето, например в дъното или в тавана", казва Сара ван Котем, служител по комуникациите, Митница Анверс.

"Годишно говорим за 40-50 хил. сканирани контейнери. Броят на контейнерите, които преминават през пристанището са стотици милиони. Ние нямаме инфраструктурата да проверяваме всички; сканираме само 1.5% от контейнерите, които влизат в Анверс. Спираме много товари, но за голямата картина, ефектът е нула. Огромни количества кокаин продължават да влизат на пазара в Европа", казва Кристиян Вандерварен, генерален директор, Митници на Белгия.

Митничарите наистина се задушават от този проблем и са твърде малобройни. Това е нещо, което трафикантите добре знаят и се възползват от него. Дори и да изгубят хиляда килограма тук или там, за тях не е краят на света, защото те могат да пращат още и още.

Около 2008-2009 г. , силите на реда започват да забелязват един нов феномен. Преди огромните търговски кораби да влязат в пристанището, екипажът на борда изхвърля чували с кокаин. Един от техните сътрудници пристига с риболовна лодка и събира пратката.

Това е известно като „подхвърляне“ и представлява огромно откритие. Това означава, че на кораба има някой замесен.

Европейските следователи започват да разследват дали големите морски компании са в центъра на търговията с кокаин и, подреждайки пъзела, започват да откриват модели. Става ясно, че една компания е в центъра на много от тези случаи: MSC.

Mediterranean Shipping Company, известна с инициалите си MSC, е момента е най-голямата компания за морски превози.

Превод: Стилиян Василев, Bloomberg TV Bulgaria

Вижте другите пет части от анализа:

Как балкански наркокартел проникна в световното корабоплаване, част 4

Как балкански наркокартел проникна в световното корабоплаване, част 5

Как балкански наркокартел проникна в световното корабоплаване, част 6

Как балкански наркокартел проникна в световното корабоплаване, част 7

Как балкански наркокартел проникна в световното корабоплаване, част 8

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase