Снимка: Reuters

Харченето на пари, например за луксозни ваканции или концертни билети, не ни прави щастливи, според ново проучване. Удовлетворение не постигат само тези, чийто мотив е да впечатляват останалите хора с финансовите си възможности, уточняват учените. 

Въпросът защо купуваме е също толкова важен, колкото какво купуваме, казва Райън Хауъл от държавния университет в Сан Франциско, ръководител на проучването. Когато хората купуват „житейски преживявания“, за да впечатлят другите, губят чувството на благосъстояние, което обикновено се изпитва при покупката, допълва експертът. 
 
Предишни проучвания показват, че купуването на т. нар. „житейски опит“, прави хората по-щастливи, отколкото, когато купуват материални неща, защото това ги стимулира да се чувстват по-компетентни и свързани с другите. Въпреки това, според новото проучване мотивацията на човек за извършване на покупка определя дали ще бъдат изпълнени тези нужди.
 
Учените анализират 241 души и откриват, че при хората, които избират да купят „житейски преживявания“, защото това съответства с желанията, интересите и ценностите им, се отчита по-силно чувство на задоволство, благополучие и жизненост. Участниците от тази група е и по-малко вероятно да се чувстват самотни.
 
Установява се, че хората, избрали покупка, свързана с изживяването на емоции, за да получат признание от други хора, се чувстват неудовлетворени и в по-слаба степен свързани с останалите.
 
Най-важният въпрос, който трябва да си задавате, е защо си купувате нещо, съветва Райън Хауъл.
 
Мотивацията може да усили или намали положителния ефект от покупката, пояснява експертът.
 
Резултатите от проучването са отразени в сп. Journal of Happiness Studies.
 
Още новини за здравето можете да прочетете в Puls.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase