Снимка: архив Reuters

Големите интернет компании ще плащат данък за дейността си в Европа, след като Европейската комисия предложи те да бъдат облагани наравно с останалия бизнес.
 
Брюксел иска данъкът да бъде въведен до края на годината. Първо временно на стойност 3% върху оборота, докато бъде прието ново европейско законодателство, изравняващо статута на интернет бизнесите с този на всички останали.
 
Около 150 големи компании ще попаднат под новия интернет налог, сред тях Facebook, Apple, Microsoft, Amazon, Twitter, както и международни сайтове, предлагащи хотелски, транспортни и други резервационни услуги.
 
Дейностите, които ще се таксуват са: печалби от използване на данни, услуги за свързване на потребители и други онлайн услуги като платени стрийминг сайтове и друго съдържание. Facebook, Viber, Twitter и други социални мрежи, които публикуват реклами срещу усулгите, които предоставят на потребителите срещу събрана от профилите им информация за тях, също ще бъдат обложени.
 
ЕС слага три условия към интернет платформите и социалните мрежи, които ще бъдат облагани: да имат 7 млн. евро печалба, поне 100 000 клиенти и да са сключили повече от 3000 сделки годишно.
 
"Не искаме да удряме малкия бизнес, но големите играчи трябва да плащат за печалбите си", заяви данъчният еврокомисар Пиер Московиси.
 
Парите ще се събират от националните данъчни служби в държавите, в които тези компании отговарят на условията. Брюксел очаква приходите от новия данък да възлизат на общо около 5 млрд. евро годишно във всички държави от ЕС.
 
Московиси заяви, че цифровата икономика има невиждан растеж от 15 на сто годишно като при това средно плаща около 9% данъци, докато останалият бизнес в ЕС е облаган с около 23 на сто и новият налог ще възстанови донякъде справедливостта между различните бизнес дейности.
 
В момента заради законодателни пропуски интернет компаниите плащат, само ако са регистрирани с офиси и служители в някоя европейска държава, а не във всички, с които вършат бизнес. Така например, Епъл плаща данък само в Ирландия, където е седалището й за Европа, макар да продава устройствата си във всички държави членки. Така американският гигант си спестява допълнителни разходи в страните, които имат по-високи данъци от ирландските.
 
За разлика от традиционните данъци, които се основават на размера на печалбата, този за интернет компаниите ще е базиран върху техния оборот, тъй като Брюксел не може да намери начин да изчислява печалбата поради международния им характер.
 
Пиер Московиси обясни, че половината от компаниите, които ще попаднат под новия данък са американски, една трета са европейски, а останалите са основно от Азия. Въпреки това той се зараче, че „това не е атака срещу Америка, а просто по-справедлив начин за данъчно облагане“.
 
По данни на Еврокомисията всеки ден по света се качват 800 милиона видеа. Всички те се използват от интернет компаниите за таргетирано рекламиране на съдържание на потребителите като продават събраните от тях лични данни от профилите на рекламодатели.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase