Снимка: Bulgaria ON AIR

Събирането на пари за пътни ремонти с тол такси и електронни винетки у нас се отлага за неопределено време, след като търгът за избор на изпълнител бе спрян за пореден път в началото на годината, а на последното си заседание правителството в оставка реши процедурата да бъде подновена едва през лятото. Как работи електронното таксуване в другите страни от ЕС и какъв е примерът на Словакия - репортаж на Bulgaria ON AIR.

От 2010 г. Словакия таксува електронно магистралите и скоростните пътища. Шофьорите на големи камиони плащат за изминати километри, а тези на леките коли – за време: седмица, месец или година.

На влизане в страната тировете се снабдяват с бордово устройство – то не се купува, а се взима под наем срещу 50 евро и се зарежда с допълнителен кредит в зависимост от маршрута.

Е-винетките пък се купуват онлайн, с мобилна апликация или в бензиностанциите, като за година таксата е 50 евро.

Според шофьори електронната винетка е полезна, освен това тя може да се купи електронно или от магазина.

„Няма проблем, отивам на бензиностанцията и я купувам, не отнема повече от 10 минути“, казва Щефан, шофьор на такси. „Цената е същата, няма нужда да лепиш нещо, само го купуваш и го ползваш“, казва пък друг шофьор - Майкъл.
 
Сметките са следните – за 7 години общо събраната сума е един милиард и 200 милиона евро, като приходите само за 2016-та са близо 200 милиона.

“Електронното таксуване за тежкотоварните автомобили беше въведено за по-ефективно събиране на пари, но също така за по-добър достъп до допълнителни услуги като събиране на данъци, засичане на нарушения, увеличение на мерките по безопасност на движението – неща, които много допринесоха за развитието на транспортния сектор в Словакия”, казва Матей Окали, главен изпълнителен директор на Skytoll .

Ефектът е безспорен, но той си има цена. Внедряването на системата и нейното опериране струва на Словакия 880 млн. евро. Парите се изплащат разсрочено, а периодът е 13 години. За сравнение проектът у нас е за 200 млн. лева, но идеята е оператор на системата да бъде самата държава, тоест рискът от тромава администрация и потенциална корупция остава.

Вижте репортажа на Bulgaria ON AIR:
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase