Снимка: архив Reuters

Гръмвала ли ви е скъпата кафеварка само дни след изтичането на гаранционния срок? Отказвал ли е сервизът на мобилния ви оператор да ви смени новия телефон, защото повредата не се покрива от гаранцията? Ако отговорът ви е положителен, сигурно сте забелязали, че уредите се развалят скоро, след като приключи безплатната им поддръжка.

Белгийското правителство започна разследване по въпроса, за да провери дали това не се прави съзнателно от производителите.

"Всеки знае, например феномена на смартфоните, които започват да работят много по-бавно, след всеки ъпдейт. Множество продукти излизат от строя, след като им изтече гаранцията и аз искам да проучим дали това не се прави нарочно", заяви пред тв VTM министърът за защита на потребителите Крис Петерс.

Най-голямата потребителска организация в Белгия "Тест аша" се бори от август за удължаване на трайността на електроуредите. Те изследвали различни марки перални машини, които би трябвало да работят средно 20 г., но малко от тях успяват да стигнат този срок. Организацията прави извод, че в тях са вложени бързоизносващи се части, които са трудни за подмяна, което принуждава клиентите да отидат отново в магазина.

"Тест аша" иска правителството да задължи производителите и вносителите да декларират на етикетите животът на своите уреди.

От резултата на правителственото разследване ще стане ясно дали властите ще поискат разширяване на гаранционното обслужване, осигуряване на резервни части за излезли от употреба модели и или засилване на контрола върху подвеждащи твърдения за икономичност и влияние върху околната среда, твърди министърът за защита на потребителите. Според него случаят с автомобилите "Фолксваген" показал, че в тази посока има много какво да се направи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase