Снимка: Pixabay

От години България е с най-стария автомобилен парк в Европа. По-голямата част от автомобилите са на възраст над 20 години, а 1,5 млн. от тях са опасни. Причината обаче не е във възрастта им, а в това, че сервизите често извършват некачествени ремонти и вместо нови части, използват такива, които са употребявани многократно.

Още по темата

"В момента липсва какъвто и да било регламент на сервизната дейност. Затова е трудно се определи кои сервизи са регистрирани и кои не. Има колеги, които са инвестирали сериозни суми в своя сервиз. Те спазват технологичния ред на производителя по отношение на диагностиката, ремонта и замяната на резервните части.

Тези сервизи обикновено ви дават гаранционен документ, когато си получите автомобила, за да ви докажат, че не са използвали стари части от автоморга", каза председателят на браншовата камера на автосервизите в България Емил Германов пред Нова тв.

По думите му, регистрираните сервизи в страната са около 6700, а броят на всички автомобили е близо 4 200 000. Прости сметки показват, че със сигурност работещите сервизи едва ли са толкова малко, а в бранша се подвизават и много не регламентирани предприятия. Трудно е обаче да се прецени, които работят в сивата икономика и кои – нормално.

Ако всяка една от тези коли влезе в сервиз поне веднъж на година, това означава, че  монтьорите ще има прекалено много работа, защото посещенията им на ден ще достигнат 33 хил. Но на повечето шофьори им се налага да се отправят към сервиза повече от веднъж, а около 2-3 пъти. Този брой ремонти няма как да се извършват само в регламентираните сервизи.

"Една от важните части на новия законопроект е, че ще има изискване всяка резервна част от автоморгите да има произход, т.е. - да се знае от кой автомобил е свалена", обяснява Германов.

"Евтиният ремонт обикновено излиза скъп. Освен това, поставянето на части втора употреба може да бъде и опасно. Много е важно клиентите да изискват документ за ремонта. Така, при случване на инцидент, се знае кой е работил по автомобила и могат да си търсят правата", каза собственикът на автосервиз Румен Дунев пред Nova.

Той припомни и че по-голямата част от вносителите на автомобили втора употреба използват превъртане на километража, което съкратява живота на колите, защото всяка си има интервал за смяна на важни части. Тяхното застояване в автомобила може да доведе до по-големи проблеми.

Според него, броят на сервизите, които не издават фактури и не дават гаранции за направения ремонт е достатъчно голям. Друг проблем е нерегламентирания внос на авточасти от Турция и Китай, които не се знае с какви качества са и дали няма да предизвикат проблем.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase