Снимка: Булфото, ахрив

Как 40-те стотинки изкупна цена на млякото се превръща в 1,80 лв. в магазините? И защо се оказва, че търговците в магазините печелят най-много от всички участници в млекопроизводителната верига? На тези въпроси отговаря председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров пред Нова телевизия.

Според експерта от суровина за 40 стотитнки се произвеждат по-нискокачествени продукти, като евтиното сирене например, а за по-качествените и скъпи продукти млякото се изкупува на по-висока цена.

Зоров обясни, че в крайната цена на млякото влизат транспорта до млекопреработвателното предприятие (около 5 ст. на литър), пастьоризирането и опаковането (0,17-0,20 ст.), транспортните разходи до магазина(0,07-0,10 ст.) и данъкът добавена стойност. Самата опаковка струва между 0,20 и 0,30 ст. Имало разходи и за маркетинг и реклама.

"Оттук нататък започва търговската надценка и бонусите, които възлизат на минимум 40-50%", каза Зоров.

Той напомни, че българските производители получават поне два пъти по-ниски субсидии в сравнение с колегите им от Европейския съюз.

Според експерта продажбите на родни млечни продукти трябва да се стимулират допълнително. Един от начините за това е да се поставя трибагреникът върху етикетите на продуктите, произведени от българско мляко.

Също така трябвало да се осигури равен старт на всички родни фирми. И най-важното – да се намали ДДС-то върху млечните изделия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase