Снимка: архив, Reuters

Комисията за защита на потребителите (КЗП) завежда колективни искове срещу трите мобилни оператора у нас. Причината са прекомерно високите неустойки при прекратяване на договорите по желание на клиентите, съобщават от регулатора.

Проверката на Комисията е установила, че и трите компании са въвели една и съща неравноправна клауза в общите условия на срочните договори за предоставяне на мобилни услуги. Те предвиждат клиентите да заплатят като неустойка всички месечни такси до изтичане на срока на договора в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина.

В този случай обаче, ако потребител поиска да прекрати договора си заради лошо качество на услугите или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, той е задължен да заплати на оператора необосновано висока неустойка, смятат в КЗП.

Още по-фрапиращи са случаите, когато клиентите плащат предвидената неустойка при смяна на адреса и невъзможност на оператора да доставя услугата на новото място.

От КЗП уточняват, че клаузата за неустойката при прекратяване на договор попада в хипотезата на текст от Закона за защита на потребителите (чл. 146, ал. 2), който се отнася за предварително изготвени клаузи, върху чието съдържание потребителят не е имал възможност да влияе.

В този смисъл и неустойките се разглеждат от Комисията като неравноправни клаузи, тъй като принудително обвързват потребителя и водят до явно неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.

Комисията е изпратила писма до трите оператора, в които им е представила направените констатации и е дала препоръки за коригиране на неравноправните клаузи в определени срокове. Компаниите обаче не са се съобразили с препоръките и по тази причина КЗП завежда колективни искове срещу тях за прогласяване на въпросните клаузи за нищожни.

Икономически новини четете в Investor.bg
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase