Снимка: Reuters

Ервин Перзи III знае доста неща за това как се „прави” сняг – все пак това е фамилният бизнес, пише БиБиСи.

57-годишният австриец е внук на човека, който е считан за създател на снежното преспапие – стъклена топка, в която „завалява” сняг при разклащане.
Ервин Перзи стига до идеята по случайност през 1900-та година. Масовото производство започва във Виена през 1905-та и 108 години по-късно компанията все още е лидер в бизнеса.

Перзи III е начело на семейния бизнес от началото на 80-те. БиБиСи изтъква любопитния факт, че фирмата има само 30 служители, 15 от които работят от вкъщи. Въпреки това годишно се произвеждат около 200 хиляди преспапиета.

За разлика от конкуренцията, идваща от Далечния изток, австрийската компания предлага продукти ръчна изработка, като топката е от стъкло, а не пластмасова. Разбира се, цената е по-висока.

Въпреки че фирмата е малка и не е широкопопулярна, тя се радва на редица знатни клиенти.

Наскоро компанията е изпълнила поръчки за децата на Барак Обама, а в миналото е правила снежни преспапиета за бившите стопани на Белия дом Бил Клинтън и Роналд Рейгън.

Снежната стъклена топка, която пада и се разбива в емблематичната сцена от класиката „Гражданинът Кейн” също е правена от фирмата на семейство Перзи.

Настоящият шеф споделя, че никога не се е съмнявал в поемането на семейния бизнес от баща си. „Просто ми харесва, това е като хоби за мен. Снежната топка е нещо, което създава магия”, казва Перзи III.
Дядо му, който правил хирургически инструменти, създал първото снежно преспапие случайно, докато експериментирал с яркостта на наскоро изобретената електрическа крушка.

Перзи бил вдъхновен от обущарите по онова време, които получавали повече светлина от свещите, като ги слагали пред стъклени глобуси, пълни с вода. Опитите на изобретателя да постигне същия ефект с електрическите лампи не бил особено сполучлив.

Един ден Перзи намерил грис и го изсипал в стъклената топка. Получил се импровизиран снеговалеж. Оттам тръгва и идеята за снежното преспапие.

Следващата стъпка била да се добави диорама, като в първите 40 години умаленият макет винаги е църква.

Ервин Перзи II, който става шеф на фирмата след Втората световна война, добавя и други варианти като коледни елхи, Дядо Коледа и снежен човек. Перзи II въвежда и нов материал за изкуствения сняг, който остава фирмена тайна и до днес.

Сега компанията произвежда преспапиета с 350 различни дизайна. Но има опция и за специални поръчки за всеки конкретен клиент. Стъклените топки са в четири размера.

Малката фабрика, където се произвеждат преспапиетата е превърната в музей, който е посещаван от хиляди деца. Ентусиазмът им е движеща сила за Перзи III, твърди самият той.

„В наши дни децата имат всичко… компютри, електронни игри… Но когато дойдат тук, очите им са широко отворени, те са запленени от магията на снежното кълбо в ръката им. Това е най-хубавият момент за мен”, споделя Перзи III.

Поглеждайки към бъдещето, той вижда прекъсване на мъжката линия в ръководството на компанията. Скоро шефският пост ще бъде поет от неговата дъщеря, която в момента е на 24 години.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase