Вивиан Рединг. Снимка Reuters

България и Полша все още не са приложили директивата за правата на потребителите, а срокът за това изтече днес. Това заяви на пресконференция Мина Андреева, говорител на еврокомисаря по правосъдието, основните права и гражданството Вивиан Рединг.

ЕК съобщи, че от днес се очаква общо 507 милиона граждани на ЕС да се възползват от директивата, която въвежда допълнителни права за потребителите в магазините и в интернет. Едно от основните предимства на влязлата от днес в сила директива е въвеждането на срок от 14 дни, в който купувачът може да се откаже от покупката и да върне стоката на продавача. Досега този срок беше една седмица. Въвежда се и срок от 14 дни, в който отказалият се от покупката си купувач да получи парите си обратно от търговеца.

Новите текстове налагат отпадането на допълнителните такси при пазаруване онлайн с кредитна карта.
По думите на Рединг, цитирана в съобщение на ЕК, тези нови правила укрепват доверието на потребителите, а то е основа за растеж на икономиката. Еврокомисарят добавя, че ЕК ще следи стриктно държавите да въведат правилата, които сами са одобрили.

Добра новина за европейските потребители, е че от днес техните права в целия Европейски съюз ще бъдат укрепени с ново законодателство. С новата директива за правата на потребителите, която влезе в сила от 13 юни, се повишават правата на купувачите при пазаруване в Европа - онлайн или в търговски  обекти, се посочва в съобщение на ЕК.

Предприятията също ще имат полза от тези нови правила, чрез които се създават справедливи условия на конкуренция и се понижават разходите на търговците за предлагане на техните стоки и услуги на потребители в други страни. С новите правила в целия ЕС потребителите ще разполагат с 14 дни, за да се откажат от покупка онлайн или извън търговски обект (когато продавачът посещава дома на купувача).
С новите правила се забраняват допълнителните такси за използване на кредитни карти и горещи телефонни линии, както и предварително отбелязаните с отметка полета за допълнителни плащания в сайтове (например при покупка на самолетни билети онлайн).

За да може тези нови правила да се прилагат еднакво в целия ЕС, така че потребителите да могат да се възползват от тях, независимо от това в коя страна се намират, Европейската комисия представи и документ с насоки за националните органи, включващ незадължителен модел на важна информация за потребителите, която да бъде поставена на цифрови продукти, се допълва в съобщението. (БТА)

"Днес Европа слага край на подвеждащите цени за потребителите онлайн. От днес всеки потребител в Европейския съюз може да отстоява правата си, произтичащи от директивата.

Това значи край на твърденията на търговците, че не можете да върнете обратно купена онлайн стока", посочва Рединг, цитирана в съобщението на ЕК.

"Увереният потребител е точно това, от което се нуждае нашият единен пазар. Отреждането на водеща роля на потребителите чрез повишаване на тяхното доверие е най-евтиният начин за стимулиране на икономиката, който Европа може да приложи.

Европейската комисия внимателно ще проверява дали страните от ЕС се придържат към предварително постигнатите договорености, като прилагат правилата както трябва и предоставят на потребителите правата, които те заслужават", допълва Рединг.

С новата директива се уеднаквяват националните правила за потребителите в няколко важни области, като информацията, необходима на потребителите, преди да купят дадени стоки или услуги, и тяхното право да отменят онлайн покупки.

Уеднаквяването на правилата означава , че се въвеждат по-опростени, по-предвидими правила за търговците, които ще имат по-голям стимул за разширяване на дейността си в други страни.

Според новите правила на ЕС, потребителите в ЕС вече могат да разчитат на  повишена прозрачност на цените,  премахване на необоснованите допълнителни такси за използване на кредитни карти и горещи телефонни линии.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase