Снимка: Булфото

От 20 до 25% намаляване на трафика в центъра на София целят промените в правилата за паркиране в града, изготвени от работна група към Столична община (СО).

Положителната промяна ще бъде усетена съществено от софиянци дори при 5% намаление на автомобилния поток, което може да бъде постигнато до есента, ако предложените мерки влязат в сила, смятат експертите.

Изготвеният от работната група "Проект за концепция за зони за организация и контрол на паркирането на територията на Столична община" бе представен официално днес по време на кръгла маса, инициирана от ПГ на общинските съветници на ГЕРБ в Столичния общински съвет.

В търсене на решение на проблема с нарастващия поток от автомобили и недостига на паркоместа в центъра, проектоконцепцията предвижда създаването на три зони за краткотрайно платено паркиране – синя, зелена и жълта.

Те покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му. В тях се предлага да действат диференцирани правила, като в синята зона е позволен престой до 2 часа срещу 3 лева на час, в зелената до 3 часа срещу 2 лева на час, а в жълтата до 3 часа срещу 1 лев на час.

Предложените цени подлежат на обсъждане и утвърждаване от СОС. “Тези цени трябва да се разглеждат като инструмент, а не като цел. Нашата цел не е да събираме повече пари, а да подобрим организацията на движението и паркирането в центъра”, категоричен е Марчело Доковски, председател на работната група и съуправител на Център за градска мобилност.

Концепцията предлага и по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено.

За да се стимулира търсенето на транспорт, който не утежнява трафика, са заложени безплатни места за паркирането на велосипеди и мотоциклети в центъра. Няма да се таксуват и електромобилите, което пък е преференция с визия за запазването на екологичния баланс в града.

“Ползването на градския транспорт, особено с перспективите, които дава метрото, е основна алтернатива на ситуацията в момента. Затова ключов момент е изграждането на паркинги до станциите на метрото”, обясни Доковски.

Въпросът за паркирането на живущите в трите зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която ще плащат те, ще бъде до 10 лева на месец.

От СО се аргументираха с резултати от проучване на НЦИОМ, според което 82% от столичани приемат, че т.нар. Синя зона за краткотрайно платено паркиране трябва да остане същата и дори да се разшири.

Само 12% искат да се намали периметърът й. В същото време пълната забрана за паркирането и спирането по основни пътни артерии се подкрепя от 80%, което съвпада с мерките заложени в Концепцията.

Волята на обществото за подобряване на реда и организацията на движение се потвърждава от високия процент на одобрение за мерките срещу нарушителите, като евакуацията с паяк среща 53% привърженици, а блокирането чрез скоба – 74%.

Предложените нови цени за престой на час естествено не се приемат безкритично, но противниците са под половината от всички интервюирани (между 33 и 49% в зависимост за различните зони).

Общо 84% от столичани и 93% от редовно ползващите Синя зона одобряват изграждането на паркинги до метростанциите, което показва, че със създаването на такава алтернатива голяма част от шофьорите няма да навлизат в центъра с автомобилите си.

Изключително силна подкрепа срещат заложените в концепцията предложения за създаване на пешеходни зони в идеалния център (88%), създаване на безплатни места за паркиране на велосипеди (89%) и мотоциклети (76%).

Изследването на НЦИОМ е направено сред 1200 пълнолетни столичани и е регионално представително проучване за Столична община.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase